אייזק ישראל

מידעון תת"ח- תקשורת תומכת חליפית

שנת 2015 החלה בהרגשה נפלאה ותחושת הישג בעקבות הכרתה של ועדת סל שירותי הבריאות בזכות לדיבור. לאחר מאמצים כבירים וחזון של שנים, מערכות תקשורת יסופקו לילדים ובוגרים במימון ציבורי. במידעון זה שחוגג 10, תכירו את שיר שמערכת מיקוד מבט שינתה את חייה וחיי הסובבים אותה ונעניין אתכם בשתי יוזמות חדשות שיצאו לדרך תוך שילוב ידיים של אנשים וגופים. נתראה ביום העיון הקרוב -תקשורת תומכת ומעצימה.

מידעון תת"ח מספר 10, ינואר 2015

הסיפור שלנו- שיר ואמיר קרפט 

בתי הצעירה שיר לא דיברה איתי כמעט 19 שנה. ניסיתי לדובב אותה, ניסיתי לתחקר אותה, אך היא נשארה בשתיקתה ולא דיברה. אף פעם לא כעסתי עליה אבל תמיד קיוויתי שיום אחד היא תפתח את הפה ותגיד את אשר על ליבה. היום אני יכול לומר שאילו הייתה יכולה לומר לי הייתה אומרת- "מה כל כך קשה להבין"?

מאז שמערכת מיקוד המבט עם תוכנת תקשורת תומכת וחליפית נכנסו לחייה השתנו כללי התקשורת. היא כבר לא צריכה לשלוח מבט בליווי קול כדי להעביר לי מסר סמוי ומוצפן לגבי כוונותיה. היא מביטה בלוחות שלה ממקדת את מבטה ויכולה לומר לי משהו בסגנון ״אני אני רוצה אור לשבת מסעדה פיצריה״. נכון, זה לא משפט ״נקי״ ומסוגנן אבל … נסו לדמיין איך אני ושיר מרגישים כאשר אני מבין את רצונה ומשקף לה זאת.

עבורנו זו מתנה גדולה ופתח לעולם חדש בו יש לנו יכולת לתקשר, להביע עצמנו ולהבין זה את זה.

מאגר שפת סימנים  ב- youtube

שפה מסומלת, שפת סימנים ידנית שמלווה דיבור, היא כלי תת״ח יעיל ונגיש עבור ילדים רבים. סימני ידיים המלווים את הדיבור, מסייעים בתמיכה בהבנה ובמתן דרך להבעה עבור ילדים עם אפרקסיה, ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, פעוטות המאחרים ברכישת הדיבור, ילדים על הספקטרום האוטיסטי ועוד. הורים ומטפלים רבים מתעניינים בדרכים ללמוד סימני ידיים בסיסיים כדי ללוות את השפה המדוברת אולם אין די מאגרים ומקורות מותאמים לעברית.

כדי לאפשר נגישות לסימני ידיים מותאמים, צוות מרכז ׳אומר׳ הכינו מאגר סימני ידיים מצולם, הכולל 250 סרטונים של סימנים המייצגים מילים יומיומיות בסיסיות וראשוניות של ילדים. הסימנים מבוססים בחלקם על שפת הסימנים הישראלית, חלקם על סימני ידיים אמריקאים לתינוקות וחלקם הותאמו במיוחד מתוך ניסיון קליני. מאגר המילים כוללות מגוון מילים שימושיות (עוד, די), מגוון פעלים (לשתות, לשחק), מגוון שמות עצם(מגלשה, בקבוק), ומגוון תארים (גדול, מפחיד) ודמויות (סבא, אמא) מעולמם של ילדים בראשית דרכם השפתית.

מאגר הסמלים הועלה לyoutube תחת הכותרת ' omer aac ' לשימוש חינמי של קהל ההורים והמטפלים. שימוש מהנה!

צפיה בסימון המילה שלי 

תוכנית חדשה להעלאת המודעות וההכרות

עם תקשורת תומכת וחליפית

אייזק ישראל בשיתוף עם כנפיים של קרמבו יוזמים בימים אלו תוכנית להעלאת המודעות וההכרות עם תקשורת תומכת וחליפית.

במסגרת התוכנית ולאחר שיוכשרו, ישתתפו אנשים המשתמשים בתת"ח במפגשים עם חונכי "כנפיים של קרמבו", ישוחחו איתם, יעבירו התנסויות הקשורות לתת"ח ויענו לשאלות בנושאי תקשורת, ליווי תקשורת ועוד. לכל אחד מהאנשים המשתמשים בתת"ח יוצמד מלווה תקשורת. אנו מקווים כי בהמשך ישתלבו האנשים המשתמשים בתת"ח כמדריכים במסגרות שונות.

מרטין ז'ורבלוב, משתמש תת"ח ובוגר בי"ס "און" טס בקיץ 2014 לכנס הבינלאומי של עמותת אייזק במימון עמותת אייזק ישראל. מרטין, יחד עם משתתפים נוספים בכנס, התרשם מפרוייקט מנטורים לאנשים המשתמשים בתת"ח שהוצג בכנס, והוא משתתף בוועדה האחראית על פיתוח וביצוע התוכנית בישראל.

על מנת שנוכל להפעיל תוכנית זו אנו מחפשים אנשים המשתמשים בתת"ח, מנוסים (לפחות 10 שנות תקשורת בתמיכת עזרי תת"ח), חברותיים ובעלי יכולות תקשורתיות טובות שייהנו מהשתתפות במפגשים אלה ויוכלו לתרום להצלחתם.

אנו פונים אליכם- מורים וקלינאי תקשורת ומבקשים שתמליצו על משתתפים מתאימים לתוכנית שאליהם נוכל לפנות על מנת להזמינם להשתתף בה.

למעוניינים- ניתן לפנות לאייזק ישראל במייל israelaac@gmail.com

פרס כבוד לדר' ג׳ודי וויין

אוניברסיטת טורונטו מעניקה מידי שנה פרס לאחד מבוגרי המחלקה לקלינאות תקשורת על הכבוד וההשפעה שהביאו בתחום. השנה נבחרה לקבלו דר׳ ג׳ודי וויין שלנו, נשיאת הכבוד והיו״ר המייסדת של סניף ISAAC בישראל, מי שהביאה את תחום התקשורת התומכת והחליפית לישראל.

כולנו מצטרפים לברכות ורוצים להודות לה על היוזמה, העשייה וההשפעה שיש לה על התחום ועלינו למען קידום הידע והזכויות לילדים ובוגרים עם מגבלות דיבור.

"כל עוד יש חיים יש תקווה"  

סרט חדש על חייו מעוררי ההשראה של המדען סטיבן הוקינג

החודש יצא לאקרנים הסרט "התאוריה של הכל". סיפור חייו של האסטרופיזיקאי סטיבן הוקינג. הסרט לא עוסק יותר מידי במחקר שלו הנוגע לסוגיות יסוד בהיווצרות היקום אלא מתמקד בסיפור אהבתם המרגש של ג'יין ויילד והוקינג הצעיר שנפגשו על מדשאות קיימברידג׳ והתאהבו אך עד מהרה נאלצו להתמודד עם הגילוי הטרגי שהוקינג בן ה–21 סובל מהמחלה הניוונית ALS.

סטיבן הוקינג בן ה-74 כיום, איבד את יכולת הדיבור שלו ב-1985 והוא משותק בכל גופו בשל המחלה. החודש חשפה חברת אינטל במסיבת עיתונאים בלונדון, את מערכת התקשורת אשר תחליף את זו שהיתה בשימושו של הוקינג בעשורים האחרונים. מערכת ACAT תאפשר להוקינג להמשיך בעבודת המחקר שלו ביתר נוחות ולתקשר עם סביבתו ביתר קלות. מצבו הפיזי מאפשר לו להרים גבה כדי לומר כן או לא והוא נעזר בחיישן אינפרא אדום המחובר למשקפיו ומזהה את תנועות השרירים בפניו.

בחודש יולי 2014 קיבל פרופ׳ הוקינג פרס על מפעל חיים מארגון אייזק הבינלאומי.

לצפיה בראיון שנעשה עם סטיבן הוקינג בתוכנית

LAST WEEK TONIGHT   (מצורף תרגום מובנה)

 

עורכת המידעון ניבה איסן דוא"ל aacisrael.news@gmail.com

תקשורת תומכת ומעצימה יום עיון לפתיחת שנת הפעילות של עמותת אייזק ישראל. יום העיון יתקיים ביום שישי, י בשבט תשע"ה, 30 בינואר 2015, בקריית האוניברסיטה הפתוחה ע"ש דורותי דה רוטשילד, דרך האוניברסיטה 9 , רעננה. ההשתתפות ללא תשלום על בסיס הרשמה מראש. בטלפון (5114412 -03) 3337* או באתר האינטרנט: www.openu.ac.il/isaac