אייזק ישראל

מידעון תת"ח- תקשורת תומכת חליפית

במידעון האביבי שלנו נאפשר לכם להתחמם עם תאור יום העיון המרגש שפתח את השנה וטעימה מהרצאתה של רונה דולמן על אפשרויות הלמידה תוך שימוש מוגבר בתת"ח בבית הספר "ונצואלה- קלישר". נכיר לכם את אליסה שהשתמשה בתת"ח כדי לדבר וכיום כבר לא… ונקנח בתיאור פרויקט מהפכני של חברת GOOGLE ובית איזי שפירא שמאפשר נגישות לסמארטפון ולטאבלט לאנשים המוגבלים ידנית.

מידעון תת"ח מס' 13, מרץ 2016

הספור שלנו- אליסה פופנקר

הדס טל, קלינאית תקשורת

 אליסה נולדה ברוסיה ועברה התערבויות קשות בבית החולים שלתינוקת רכה קשה היה להכיל. כשהייתה כבת חמש, עלו ארצה. כשהיגיעו, אליסה לא דיברה, לא הלכה והוזנה במזון מרוסק… לפני כשנה נכנסה לגן חובה במסגרת החינוכית-שיקומי "אסיף". באמצעות האייפד ואפליקציית הtouchchat ובתוספת ג'סטות יצירתיות וקולות, תקשרה באופן סלקטיבי עם סביבתה הקרובה בגן ובבית. זמן מה עבר ואליסה החלה ללכת במקום לזחול, לגוון את סוגי ומירקמי המזון אך לדבר, לחקות או להשמיע צלילים- התעקשה רק עם האייפד . הסוף של הספור שלנו הוא טוב שכן , יום אחד, ללא רמז מוקדם אליסה החלה לדבר. בתחילה בקרב משפחתה בבית ולאחר מכן בטיפולי הקלינאית ובגן. והקול של אליסה כל כך מרגש, נעים ושמח. ואם תשאלו, אז כן, יש לה מבטא רוסי!

 תת"ח לאורך החיים- יום העיון לפתיחת השנה 2016

יום העיון שנערך לפני כחודש בקריה האקדמית בקריית אונו התמקד בהתאמות ושימושי תת"ח במעגלי החיים השונים. שני תאורי מקרה אישיים ומרגשים הוצגו, הראשון על ידי שרון שחם שהציגה בהרבה אהבה והומור את שחמון- האחיין הצעיר שלה שמשתמש בתת"ח מאז היותו תינוק רך ועד היום ומתקדם במהירות מרשימה ובשני, נחשפנו לסיפורו של זוהר כרמי, מפקד בחיל אויר שחלה בALS ומשתמש במערכת מיקוד מבט. הסיפור סופר מנקודת ראותה של רותם אשתו ולא השאיר אף אחד באולם, עם עיניים יבשות. את שילוב התת"ח בבית הספר "ונצואלה" הציגה רונה דולמן והתאמת מערכות לגיל הבוגר תוארה על ידי דבי בן טל, מנהלת יחידת ההנגשה ב"עזר מציון".
לסיום, יונית הגואל קרניאלי עידכנה לגבי תהליך קבלת תת"ח ממשרד הבריאות והחידושים הנוספים שהתקבלו לאחרונה.

אם תרצו- יש פה למידה

רונה דולמן, קלינאית תקשורת, סגנית מנהלת בית ספר ונצואלה- קלישר

 בי"ס "ונצואלה-קלישר" הוא בית ספר לתלמידים עם לקויות מורכבות, מוטוריות וקוגניטיביות. אחת השאלות שחוזרות ונשנות כשמגיעים אורחים לבית הספר כשלנו היא "אז מה בעצם לומדים פה?" התלמידים שלנו אולי לא לומדים גיאוגרפיה ומתמטיקה, אבל הם בהחלט לומדים על פי תכנית ייחודית שפותחה ע"י צוות בית הספר ושוכללה במהלך השנים. התכנית בנויה בצורה של מעגלים הולכים ומתרחבים החל מהמעגל הקרוב – בית ומשפחה וכלה במעגלים רחוקים יותר כמו שכונה וקהילה. את תכנית הלימודים אנו מעבירים בדרכי למידה שונות ומגוונות, הכוללות המחשות רבות, משחקים מותאמים לתכנית הלימודים ומאגר סיפורים נרחב שהותאם ברמה ובתכנים לתלמידים עם לקויות מורכבות. חלק גדול מהסיפורים שנכתבו לתלמידים הבוגרים, נוצרו בתהליך של כתיבה משותפת עם התלמידים, על נושאים המעסיקים אותם. כל המשחקים והספרים נתמכי תת"ח,ורובם נמצאים באתר בית הספר ונגישים לקהל הרחב. המשחקים הייחודיים שפתחנו וכן הספרים ניתנים להשאלה למשפחות התלמידים.

פרויקט "הכל בראש"

״הכל בראש״ הוא פרויקט ללא מטרת רווח של Google ובית איזי שפירא, שמטרתו לאפשר לאנשים עם מוגבלות מוטורית בידיים גישה מלאה לסמארטפון ולטאבלט באמצעות תנועות ראש  וללא מגע יד.  במהלך שנת 2016   תחולק בחינם הטכנולוגיה שפיתחה חברת הסטארטאפ הישראלית Sesame Enable לכל מי שזקוק לה בתוספת להדרכה. החיבור בין בית איזי שפירא לבין Google לטובת פרויקט “הכל בראש”, ממחיש כי בכוחה של הטכנולוגיה לפרוץ גבולות ומוגבלויות, לחולל שינוי באיכות חייהם של אנשים עם מוגבלות ולאפשר להם עצמאות ושילוב.

לצפיה בפרויקט הכל בראש בישראל

עורכת המידעון ניבה איסן דוא"ל aacisrael.news@gmail.com

קול קורא להגשת הצעות להרצאות בכנס אייזק ישראל 2016 שיתמקד בנושא -זה רק אני והתת"ח שלי. הגשת ההצעות עד ה 10.3.16

התחרות השנתית להפקת סרטוני תת"ח יוצאת לדרך. מועד אחרון להגשת התקצירים 15.04.2016

מידי שנתיים מתקיים כנס התת״ח הבינלאומי של ארגון ISACC העולמי. השנה באוגוסט יערך הכנס בטורונטו , קנדה.