אייזק ישראל

מידעון תת"ח- תקשורת תומכת חליפית

המידעון הסתווי שלנו יוצא בחודש אוקטובר- חודש המודעות העולמי לתת"ח. במידעון נציג לכם את הספור של עידן וכיצד באמצעות פתרון יצירתי שפרו את השימוש התקשורתי שלו באייפד ונעדכן אתכם בחוויות ותכנים מהכנס השנתי המרתק שהיה ביולי האחרון בנושא 'מתחילים מהתת"חלה'. אורחת הכנס היתה דר' סינתייה קרס מאוניברסיטת לינקולן בנברסקה, מומחית עולמית בטיפולי תקשורת בשילוב תת"ח לילדים צעירים, ילדים עם לקויות מורכבות וילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי. חג סוכות שמח!

מידעון תת"ח מס' 18, אוקטובר 2017

הספור שלנו- עידן

מרים אוחיון – קלינאית תקשורת – מומחית תחום מתי״א ר״ן
ליאת חנגלי – קלינאית תקשורת –מתי״א ר״ן

עידן ילד חמוד בן 5 הלומד בגן תקשורתי , התחיל בספטמבר שנה שלישית באותו גן. בשנה הראשונה שלו בגן, הגיע עם אייפד אישי וניסינו בגן להתאים לו לוחות תקשורת אך עידן העדיף משמעותית לשחק באייפד מאשר לתקשר. בשנה שעברה, עידן קיבל אייפד עם אפליקציית touchchat ממשרד החינוך בפעימה הראשונה של ההנגשה הפרטנית. ניצלנו את אפשרויות ההנגשה של האייפד ובזכות שימוש בגישה מודרכת ובהגבלות , הפכנו את האייפד למכשיר תקשורת ללא משחקים ומסיחים ולמעשה לא התקנו שום אפליקציה נוספת במכשיר . עידן הבין מהר מאוד שאין משחקים באייפד החדש . התאמנו לו לוח תקשורת חדש מותאם יותר לצרכים שלו ומתוך התחשבות במוטיבציה שלו לראות תמונות של עצמו ,הכנו לו דפים של תיאור חוויה על התמונות שלו.
לאחר השינוי, גם המשפחה של עידן שותפה מלאה בהנגשה והוריו אף החלו להכין לו דפים בלוח התקשורת. היום, ניכר כי עידן משתמש ושולט בניווט ובמעברים ואנו מרגישות שעלינו על דרך המלך !

הכנס השנתי לתקשורת תומכת וחליפית, יולי 2017

נושא הכנס השנה היה מתחילים מהתת"חלה. שמחנו לארח את דר' סינתייה קרס, המשמשת כפרופסור חבר באוניברסיטת לינקולן בנברסקה ומומחית בהערכה תקשורתית וטיפול בגיל הצעיר( קדם בית ספר) ובצרכים תקשורתיים מורכבים ואוטיזם, תוך שימוש בתת"ח . בכנס העבירה דר' קרס שתי הרצאות וסדנה. בהרצאה הראשונה דיברה על אפשרויות שילוב תת"ח פורמלי באינטראקציות תקשורתיות יומיומיות ובכל הזדמנות,כבר מגיל צעיר ביותר. ההרצאה השניה עסקה בשימוש באסטרטגיות משלבות תת"ח תוך שיתוף ההורים ושותפי התקשורת והתמקדות בצמצום הקושי ודרוגו למשתמש התת"ח. סדנת הבוקר שהתקיימה בבוקר שישי הרגוע, עסקה באסטרטגיות התערבות מעשיות אצל מתקשרים מתחילים, תוך שימוש בתת"ח והמעבר מההתערבויות הראשוניות ועד לתקשורת סימבולית. שלושת סדנאות הלמידה המעמיקות השנה, אף הן עסקו בתקשורת תומכת וחליפית ברמות השונות – מהרמה הבסיסית בטווח הגילאים ועד לרמה סימבולית של רכישת הקריאה והכתיבה.

אפליקצית 'סריקה שמיעתית' לסמארטפון

גרשון גראוס ודורון עזיזי – שני סטודנטים ממכללת עזריאלי – המכללה להנדסה, בחרו לפרויקט הגמר שלהם לבנות אפליקציה לסמארטפונים של אנדרואיד לסריקה שמיעתית.
סריקה שמיעתית היא אסטרטגיית תת"ח, המהווה פתרון תקשורתי עבור אנשים שכלי תקשורת אחרים אינם זמינים להם אם באופן זמני או קבוע. מדובר בהקראה של רשימות מסרים על ידי פרטנר, כאשר המשתמש מסמן לפרטנר כאשר זה מגיע למסר אותו המשתמש רוצה לומר, לפי עקרון של תרשים זרימה. האפליקציה הינה חינמית ומאפשרת להכין, לנהל ולהקריא רשימות מילים לסריקה על ידי שותף תקשורת. מטרת האפליקציה היא לאפשר דרך נוחה, מהירה וקלה כתחליף לדפים ופנקס.
הכניסה לאפליקציה באמצעות סיסמא מאפשרת לכול אחד משותפי התקשורת לפתוח את הרשימה מתוך הסמארטפון שלו, כך שכולם מעודכנים ברשימה ובעדכונים שלה.
האפליקציה נבנתה בהנחיה של דר' רועי יצחק מהמכללה להנדסה וידידה לוין שטרנברג ממרכז 'אומר'.

הדרכת הורים בנושא תת"ח

נטלי יוכפז ונעם וילשנסקי
מתוך סמינר מחקרי: "הערכת הדרכת הורים כשותפי תקשורת של משתמשי תת"ח"
בהנחיית רונית ניידיץ-רוזן, המכללה האקדמית הדסה.

במחקר, בחנו את ההדרכה הניתנת להורים בנושא תת"ח ע"י קלינאי תקשורת, בהשוואה לציפיותיהם וצרכיהם. מצאנו כי ישנם תכנים המקבלים התייחסות רבה במהלך ההדרכה, לעומת אחרים המקבלים התייחסות מועטה, על אף חשיבותם בעיני ההורים. לפיכך, אנו סבורות כי חשוב להגביר מודעות לתכנים אליהם מומלץ להתייחס במהלך הדרכת הורים בנושא התת"ח- גם בנושאים טכניים וגם בנושאים שפתיים ותקשורתיים. כגון: תיאום ציפיות עם ההורים, מתן מידע על אופן השימוש במכשיר, הפרכת מיתוסים בנושא התת"ח, הצעת טכניקות להורים לתקשורת עם ילדם ומתן מודל לתקשורת באמצעות המכשיר. בנוסף חשוב ללמד טכניקות ליצירת מוטיבציה אצל הילד לשימוש בתת"ח, לתרגל  שימוש בתת"ח על ידי ההורים ללא הילד ועם הילד, לתת משוב להורה על אופן השימוש במערכת התקשורת באינטראקציה הנצפית, לספק מידע על התפתחות תקשורת, שפה ודיבור בקרב ילדים ולהתיחס לשלב ההתפתחותי בו הילד נמצא והתייחסות לאופק התקשורתי אליו הילד צפוי להגיע.

עורכת המידעון ניבה איסן aacisrael.news@gmail.com

הגיע זמן שנתון! שתפו אותנו במה שאתם יודעים, במה שחוויתם, במה שקראתם, ספרו מה מסקרן אתכם, ובקיצור – תקשרו אתנו. מועד ההגשה האחרון 15/10/2017. הכתובת למשלוח החומר: gilit@netstart.co.il

שימו לב! בתאריכים 4-6 לאוקטובר מחיר התקנת ה-touchchat יורד לחצי לכבוד חודש המודעות לתת"ח.

save the date – בתאריך 24/11/17 יערך יום עיון בבאר שבע (מכללת קיי) בנושא הטמעת התת"ח בסביבות החיים. לעזרה בארגון או מתן הרצאה צרו קשר- adineeman1@gmail.com פרטים נוספים ישלחו בקרוב.