אייזק ישראל

מידעון תת"ח- תקשורת תומכת חליפית

"משנכנס אדר מרבין בתת"ח" נשמח להציג בפניכם את המידעון החדש בו תוכלו לחוות איתנו את ההתרגשות מיום העיון לפתיחת השנה שנערך בשבוע שעבר בבית איזי שפירא, ד"ר ניצה כהן ושני להב ישתפו אותנו בסיפורה של גל, הדס טל תספר על יוזמה יחודית ומונגשת- תאטרון צלליות ולבסוף נסקור התחדשויות טכנולוגיות חמות מן התנור – אפליקציית הגריד 3 שניתן כבר עתה להוריד באייפד והמדריך האינטראקטיבי לתקשורת עם אנשים המאושפזים בבתי חולים ואינם יכולים לדבר שחנך צוות "אומר" בעזר מציון. חג פורים מטריףףףף

מידעון תת"ח מס' 19, פברואר 2018

יום עיון פתיחת שנה בנושא-  אני אתה והתת"ח

ביום שישי שעבר נערך יום עיון שעסק בנושא אני אתה והתת"ח. יום העיון פתח את שנת הפעילות של עמותת אייזק ישראל והתקיים בבית איזי שפירא ברעננה. את יום העיון פתחה הדס וינדר שדיברה על חשיבות התקשורת האינטראקטיבית, מדוע כה קשה לנו לתקשר באופן הדדי וכיצד נוכל להתגבר על הקשיים? שיר קראפט בת ה-22 מתקשרת תוך שימוש במערכת מיקוד מבט והיא הדגימה את השימוש בסרטוני שירים אהובים עליה על מנת להעביר מסרים חשובים. לאחר העלאת המורל תוך ריקודים עם שיר, סיפרו לנו טומי ברצ'נקו ולילך בר על התגבשות ותהליך הכשרת קבוצת מנהיגות החדשה למשתמשי תת"ח. מדובר בקבוצה שתשפיע בעתיד לא רק בעולם המוגבלויות אלא בחברה הכוללת. אחרונים ומרגשים היציגו רכזים, חונכים וחניך מכנפיים של קרמבו את החזון של התנועה. הם הדגימו בשלל אמצעים ובשפה תת"חית סופר מקצועית את דרכי הנגישות בהם משתמשים בתנועה על מנת לאפשר שילוב מלא לכלל החברים.

הספור שלנו- פיתוח קשרי חברות אצל תלמידה עם אילמות סלקטיבית ומש"ה באמצעות אייפד

ד"ר ניצן כהן, ראש ההתמחות לחינוך מיוחד, מכללת קיי
ושני להב, סטודנטית לחינוך מיוחד

גל, 19, לומדת בבית ספר לחינוך מיוחד. מזה 4 שנים סובלת מאילמות סלקטיבית ואינה מדברת בבית הספר. התקשורת עם המורים מתבצעת בעיקר בהנהוני ראש ל"כן" ו"לא" ובהפסקות מתהלכת לבד.
בתחילת התהליך, גל קיבלה לוח מחיק באמצעותו ענתה תשובות לשאלות פתוחות בשיעורים. בהמשך, הורדנו לאייפד את אפליקציית "קול עברי" שלמעשה שינתה את חייה.
ההשתתפות בשיעורים גברה והתחלנו להכיר את עולמה הפנימי העשיר ואת תחומיי העניין שלה. בין השאר, גל הביעה את רצונה בקשרי ידידות עם שחף מן הכיתה המקבילה. במהלך השנה הבנות נפגשו לפעילויות משותפות בתוך בית הספר ומחוצה לו (פיקניק, אירוח בבית). באחד הימים, שחף סיפרה בהתרגשות שגל דיברה איתה, במהלך שהותן במועדונית.
המסר הוא, שתת"ח משפר את איכות חייהם של ילדים בעלי אילמות סלקטיבית ומעורר בהם מוטיבציה לדיבור.

פינה קטנה ומטריפה

הדס טל, קלינאית תקשורת, בית ספר וגנים "אסיף"

בבית ספר וגנים "אסיף", מסגרת שיקומית חינוכית לילדים, הקמנו תיאטרון צלליות בחדר החושך. באמצעות תיאטרון הצלליות, אנו ממחיזות סיפורים מוכרים ויוצרות פעילויות מעניינות. בכניסה לחדר החושך הילדים חווים עולם חושי חדש ולנו כמטפלות יש את האפשרות לבצע את ההנגשות הנדרשות לכל אחד מהם. זהו מקום בו אנו "מדליקות" את העיקר ו"מכבות" את הטפל. הפעלת הדמויות הינה פשוטה ומאפשרת לילדים עם מוגבלות מוטורית השתתפות ונגישות מלאה. לילדים המתקשים לדבר ומשתמשים בעזרי תת"ח יש תפקיד משמעותי ומלבד הדפים שמלווים את הסיפורים, נוספים לוחות שהופכים ל"תיבות אפקטים" של ממש, כגון- צלילי רחש ים, דלת נטרקת וכד'. קשה לתאר במילים את התפעמותם של הילדים ואנשי הצוות כשנדלק האור מאחורי המסך והצלליות מתעוררות לחיים.

לא מוותרים על הקשר!
מרכז "אומר", עזר מציון

יונית הגואל קרניאלי , ידידה לוין שטרנברג וצוות מרכז "אומר" בעזר מציון השיקו את המדריך האינטרנטי העוזר במציאת דרכים לתקשורת עם אנשים המאושפזים בבתי חולים ואינם יכולים לדבר באופן זמני או קבוע .
המדריך מתאים למצבים שבהם אין זמינות של קלינאית תקשורת במחלקה, או שזמינותה נמוכה ולא מאפשרת ליווי צמוד.
ניתן לענות על שאלון מפורט, להגיע למידע המדויק והמתאים ביותר למצבו של החולה ולרמת התקשורת הקיימת שלו ולקבל כלים בסיסיים על מנת לתקשר עימו דרך תקשורת תומכת וחלופית (תת"ח) לדיבור.

קישור למדריך האינטראקטיבי

גריד 3 גם לאייפד!
חברת דיבור

חברת דיבור שמחה לבשר שהגריד היגיע גם לאייפד! גריד לאייפד הוא פתרון תת"ח עשיר בתכנים עם יכולות עריכה עשירות וכולל את המרכיבים הבאים של גריד 3: תקשורת למשתמשי סמלים, תקשורת ליודעי קרוא וכתוב ופעילויות למידה אינטראקטיביות. יתרונותיה העיקריים של האפליקציה: עריכה ידידותית, שיתוף תכנים וסינכרון אוטומטי עם גריד, שתוף ושימוש בתכנים מאתר הקהילה, אפשרות לעריכה מרחוק מכל מחשב וכל יכולות התקשורת המתקדמות של גריד 3 – תמיכה בדקדוק העברי, בנק הקלטות, היסטוריית משפטים ועוד.
ניתן להתנסות באפליקציה למשך חודש ללא תשלום. בחודשים הקרובים ניתן יהיה לרכוש בתוך האפליקציה את הלוחות המוכנים (הקול כלול בעברית ובערבית, אפשר לומר, מפתח לתקשורת) וכן את חבילת ההקלטות דובר עברית ואת חבילת הסמלים PCS .

מידע נוסף בקישור

עורכת המידעון ניבה איסן דוא"ל aacisrael.news@gmail.com

save the date יום עיון צפון – לומדים ומלמדים תת"ח ייתקיים בנצרת בתאריך 8/5/2018 בנצרת. יום העיון מתקיים זו הפעם השניה בשיתוף עם בית ספר סווא ועמותת אלו"ט. פרטים נוספים בהמשך.