אייזק ישראל

מידעון תת"ח-תקשורת תומכת חליפית

 

מרגישים את הפריחה ואיתה את ההתעוררות לקראת הכנס השנתי לתקשורת תומכת וחליפית של עמותת אייזק ישראל ביולי 2012. במידעון הנוכחי נציג לכם את המרצה האורח, מר ג'ון קוסטלו, מומחה עולמי בתחום התקשורת המסייעת. בנוסף, נשתף אתכם בסיפורי משתמשים ששלחתם אלינו ונעדכן על ארועים שקרו בחודשים האחרונים.

מידעון 2, מאי 2012

הספור שלנו- אבי נדרה

 

אבי  נדרה, מתורגמן מומחה שדובר חמש שפות, עבר לפני שש שנים שבץ מוחי שגרם לפגיעה בארבעת ערוצי השפה (אפזיה). כיום, הוא מתקשה בעיקר בכתיבה ודיבור. אבי  מטופל  ומשתתף בקבוצת תקשורת במרכז אדלר לאפזיה במכללה האקדמית הדסה בירושלים. בשנים הראשונות לאחר האירוע  נעזר בטכנולוגיה נמוכה- בפנקס תקשורת, דפי מידע ובהרבה מחוות, הבעות פנים, אינטונציה  ופנטומימה. לפני כשנתיים הותאם לו מחשב  נייד עם תוכנת  גריד 2. הוא שותף פעיל בבניית הדפים אך בחיי היומיום משתמש במערכת הממוחשבת בעיקר לשליחת דואר אלקטרוני ופחות במהלך שיח תקשורתי. צוות המרכז ביקש מאבי לתאר את אמצעי התקשורת בהם הוא משתמש.

את השיחה עימו תוכלו לראות בסירטון המצורף…..

הי ציוניוני הפלט….

 

 

עם בוא האביב מתחשק פתאום לכולנו לצאת לטיולים ולראות את הפריחה הצבעונית. קבוצה מטיילת בכיתת "נווה"- כיתה לילדים עם קשיי תקשורת התארגנה בבית הספר "גאון הירדן", אשר בעמק בית שאן, על ידי מחנכת הכיתה וסיגל, אמו של מתן. המטרות העיקריות היו ליהנות יחד ולעסוק בתחומים שמעניינים את הילדים. מדי שבועיים נפגשה הקבוצה ובנתה את תכנית הטיול- המקום אליו יסעו, אופן ההצטיידות ופניה לגורמים שיכולים לעזור להוציא את התוכנית לפועל. רוב הילדים בכיתה דיברו תוך שימוש בתקשורת תומכת של פלטים קוליים ולוחות תקשורת. על כן נוספו  סמלים  על פי הצורך-  כדי שהילדים יוכלו ליזום ולעלות רעיונות, להיות מעורבים בהחלטות השונות, לתקשר בניהם והכי חשוב לספר לכולם  איך היה…

יום המשתמשים השנתי של

עמותת אייזק ישראל בבית נועם

 

ביום שני אחר הצהריים נפגשנו קבוצת חברים מיוחדת- משתמשי תקשורת תומכת, מלווים, אנשי מקצוע ואורחים, לנסות כמדי שנה להפוך יום של חול לחג ומועד. המפגש התקיים בבית נועם וחברים הגיעו ממקומות שונים מכל רחבי הארץ. האווירה הייתה חגיגית והורגשה ציפייה באוויר של "מה הפעם"? בניצוחו של צחי סדן, מוסיקאי מוכשר, קיימנו תזמורת לומדת שבה הקול, מכשיר התקשורת הקולי, היד והרגל שימשו ככלי נגינה. הצלחנו ליצור מוסיקה שמקורה בנו והסגנון יחיד ומיוחד. בנוסף, סיפרנו חוויות מרגשות שעברנו וצחי ניסה לבטא את המילים דרך…. מוסיקה, כשאנו מנסים לנחש איזו מנגינה שייכת לאיזו  חוויה. כמובן שניחשנו ,צחקנו ונהנינו. אחרי החלק המוסיקלי אכלנו ולקחנו את הזמן למפגשים ופטפוט עם החברים. במעגל בו ישבנו בסיום נאמרו מילות תודה, התרגשות, תקווה ואהבה. כתמיד, יצאנו משם במצב רוח מרומם ובציפייה ל….שנה הבאה.

 

ג'ון קוסטלו, יגיע ביולי הקרוב

כמרצה אורח לכנס "אייזק ישראל"

 

במסגרת הכנס השנתי לתקשורת תומכת וחליפית שיערך ב 2-4/7/2012 הוזמן לישראל מר ג'ון קוסטלו, קלינאי תקשורת, ממובילי תחום התת"ח בעולם ומנהל התוכנית לתקשורת תומכת וחליפית בבית חולים לילדים בבוסטון. התוכנית, מאפשרת אבחון וטיפול בילדים ומבוגרים שאינם מדברים או מתקשים לדבר, על רקע פגיעה מולדת או נרכשת. ג'ון מאמין "שיש כיום את היכולת להתגבר על כל מוגבלות ולאפשר לכל  אחד להביע את מחשבותיו, רצונותיו ורגשותיו ולגלות את עצמו". התוכנית מורכבת מאנשי מקצוע בתחומים מגוונים המומחים בתחום התת"ח כגון קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק ומומחי מחשב. בכנס יעביר השתלמות שתעסוק בשני נושאים עיקריים: השימוש בתת"ח  בבתי חולים, ובניית בנק דיבור לאנשים העומדים לפני איבוד הדיבור. בנוסף, יעביר סדנה למשפחות ויענה על שאלות ביום "משפחות מדברות תת"ח ".

 

חייבים התנצלות-

באלין בית נועם הפנו את תשומת ליבנו לכך שהמידע שנרשם במידעון הקודם על הקבוצה הטיפולית, אינו מדויק. אי לכך הכתבה תוקנה ומפורסמת בשנית-

 

"כולם שווים ללא קשר למוגבלות"

 

תפיסה זו ניתן לראות בקבוצות הטיפוליות המתקיימות במרכז היום של אלין בית נועם. בית נועם ממוקם בקריית אונו ומספק שירותים איכותיים לאנשים עם מוגבלויות שכליות ופיזיות. החניכים מדברים בפגישות על נושאים שונים הנוגעים להם, מטרידים אותם או מעניינים אותם. בקבוצה משתתפים אנשים עם יכולות תקשורתיות מגוונות וחלקם נעזרים באמצעי תת"ח. בסרטון ניתן לצפות בשיח חניכים, אשר התקיים במיוחד עבור הסרט (לא במסגרת קבוצה טיפולית). את השיח הנחתה פנינה ביאליק, מרפאה בעיסוק והמנהלת המקצועית של בית נועם.

 לצפיה בסירטון

 

  

עורכת המידעון ניבה איסן דוא"ל- aacisrael.news@gmail.com

 

הכנס השנתי לתקשורת תומכת וחליפית 2012 יערך בתאריכים 2-4 ביולי באכסניית בית וגן, רחוב הפיסגה 8, ירושלים. רישום בטלפון- 039194643 פקס'- 15339194643 או בדוא"ל- israelaac@gmail.com

מתגבש פורום לקידום החקיקה של "משפחות מדברות תת"ח". המטרה לתת רוח גבית לחקיקה ולהכנסת עזרי תת"ח לסל הבריאות. אנא הביעו תמיכה באמצעות שליחת שמכם ומספר הטלפון שלכם לכתובת המייל החדשה של העמותה israelaac@gmail.com המעוניינים להיות בצוות המוביל -נא ציינו זאת.

עמותת אייזק ישראל שמחה להכריז על התחרות הראשונה לסרטוני תקשורת תומכת וחליפית. התחרות הינה יוזמה שמטרתה לקדם את המודעות לתחום ולהפיצו לקהל הרחב. מועד אחרון להגשת התקצירים יום שני, 25.6.2012 ה' בתמוז תשע"ב. לפרטים ניתן לפנות לרכזת התחרות צילה שורצשטיין טלפון- 0526284694 דוא"ל- tsilash18@gmail.com