אייזק ישראל

מידעון תת"ח- תקשורת תומכת חליפית

חודש המודעות לתקשורת תומכת וחליפית חל החודש ולכבודו יוצא המידעון הנוכחי בו נסקר את ארועי הקיץ האחרון. כנס אייזק ישראל היה יריית הפתיחה לקיץ עמוס בארועי תת"ח . לאחריו המשיכו ארבע נציגות ישראליות לייצג את ישראל בכנס אייזק העולמי המתקיים מידי שנתיים והפעם התקיים באוסטרליה הרחוקה. נשמח לספר לכם על קבוצת המנהיגות תת"ח היוצאת לדרך ועל כנס לציון 20 שנה לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ולסיום נשתף אתכם באפליקציה חדשה לחשיפה ולימוד שפת סימנים בסיסית בעזרתה נוכל לברך כולנו – שנה טובה, יצירתית ומלאה בתת"ח!

מידעון תת"ח מספר 21, אוקטובר 2018

כנס אייזק ישראל 

ביולי האחרון עלינו לירושלים לכנס אייזק ישראל השנתי שהתקיים במרכז שלווה. נושא הכנס השנה היה בנושא שימושי תת"ח בספקטרום האוטיסטי. הכנס נפתח עם הרצאת הוידאו של דר' הווארד שיין, קלינאי תקשורת, חוקר ומרצה, שעומד בראש התוכנית לקידום מיומנויות שפה ותקשורת של אנשים עם אוטיזם, בבית החולים לילדים בבוסטון. עבודתו מתמקדת באנשים עם לקויות תקשורת מורכבות כולל אוטיזם. בהרצאתו שם דגש על מערכות ההטמעה הויזואליות (VISUAL SUPPORT ADDRESSED) ושלושת האופנים בהן היא תומכת: תמיכה בקלט, תמיכה בתקשורת ההבעתית ותמיכה באירגון פעילויות,רוטינות תסריטים או סדר יום.
ביומו השני של הכנס הועברו סדנאות העמקה בנושאים מגוונים: היכרות עם ערכת MATRIX – הערכת מיומנויות תקשורת למטופלים בעלי לקויות מורכבות, רשתות חברתיות נגישות, שימוש בקיר מילות ליבה כיתתי ובתחום הריגשי- זמינות רגשית במשולש הטיפולי של הורה-ילד-מטפל.

חוויה אוסטרלית- כנס אייזק העולמי, יולי 2018

נלי ישעיה

כנס אייזק העולמי נערך ביולי האחרון בגולד קוסט שבאוסטרליה. הנסיעה המאתגרת לקצה השני של העולם, הקפיצה את רף הציפיות.
התרגשתי להכיר משתתפים מכל העולם ובמיוחד מאוסטרליה, ניו זילנד וסין ולחלוק עימם ידע מקצועי וסיפורים מהשטח.
התרשמתי במיוחד משתי הרצאות. הראשונה של ג'ון קוסטלו, בה הציג מודל של התערבות יזומה לאנשים המשתמשים בתת"ח והשניה הרצאתה של מרדית אלאן, משתמשת תת"ח שסיפרה את הסיפור המדהים שלה באמצעות מחשב התקשורת.
על מנת שנחווה את החוויה האוסטרלית במיטבה, המארחים ארגנו את האירוע החברתי בפארק dream world"". נחשפנו שם לחיות האוסטרליות המיוחדות- קנגרו, קואלה, וואלאבי, וקוקברה ולתרבות האבוריג'ינית ובילינו תוך ריקודים ושתיה, עם חברים חדשים וותיקים. היה שווה לנסוע כל כך רחוק, החוויה הייתה מיוחדת במינה ולא דומה לשום דבר אחר שהכרתי!

טאקי פתוח 

אורלי אלשיך, אולגה בנדיט, ליבי נתנזון

במסגרת שיעורי תקשורת שהתמקדו במשחק חברתי בבית ספר "מסילות" לילדים עם ASD, למדו התלמידים לאורך השנה לשחק במשחקים שכולנו אוהבים ומכירים, ביניהם גם ה-"טאקי". תהליך לימוד התבסס על תפיסת עיצוב אוניברסלי ללמידה- (UDL  Universal design learning) הכולל שלוש מטרות יסוד ביחס ללומדים:
א. ייצוג מידע Recognition Networks.
ב. הקניית אסטרטגיות יעילות ללמידה וביטוי ידע Strategic Networks.
ג. ויסות עצמי ומעורבות בלמידה Affective Networks.

לצורך התאמת המשחק לכיתה לפי מודל ה- UDL השתמשנו באמצעים ויזואליים על מנת להנגיש את ההוראות; הוצאנו חלק מהקלפים המיוחדים והשארנו רק את קלפי המספרים, העצור, ושנה כיוון; שיחקנו עם קלפים פתוחים; הכנו פלייסמנט לפריסת הקלפים.
בזכות תהליך למידה זה כל תלמיד בכיתה הצליח להשתלב במשחק בהתאם לרמתו ולחוות הנאה מהמשחק המשותף.

עשרים שנים לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

הדר זלצר פלאח

בחודש יולי האחרון נערך כנס לציון 20 שנים לחקיקת חוק שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלויות.
במסגרת המושב אשר עסק בטכנולוגיות מסייעות במערכת הרפואה בישראל, הצגנו אילנה ביניש ואני את חשיבות היערכותם של צוותי הרפואה לקראת מפגש ומתן טיפול באנשים עם מגבלה. אילנה הציגה את המפגש בין מטפל למטופל עם מגבלת ראייה ואני הצגתי את האתגרים במפגש עם משתמש תת"ח.
החסר במודעות לתקשורת תומכת וחליפית בקרב אחיות, רופאים ואנשי סיעוד, אשר לעיתים פוגשים את משתמש התת"ח ל-10 דקות בלבד, משפיע את היכולת לטפל ועל האפשרות של המטופל להביע עמדה ביחס לנושאים קריטיים בבריאותו.
במסגרת הכנס הוצגו כלל מרכיבי החיים אשר הושפעו מחקיקת החוק, הוצגו הצלחות לצד האתגרים ומטרות שטרם הושגו.
התקווה שלי היא שבפעם הבאה, בכנס לציון החוק, יעמדו מול הקהל משתמש/ת תת"ח אשר יתנדבו במסגרת אייזק לקידום המודעות לזכויותיהם.

IssieSign מתנה לשנה החדשה

 מרכז 'איזי שפירא' בשיתוף מרכז המחקר והפיתוח SAP Labs Israel פיתחו אפליקציה חדשה בשם IssieSign.

האפליקציה נוצרה לשם היכרות ולמידה של סימנים בסיסיים בשפת הסימנים הישראלית (שס"י). משפחות ,מטפלים ויהילדים עצמם יוכלו מעתה באופן ידידותי להיחשף ללמוד ולהשתמש בשפת הסימנים. האפליקציה כוללת כ600 סימנים ,כל סימן מופיע יחד עם מילה דבורה,מילה כתובה וסמל.
ניתן להורידה חינם בחנות האפליקציות במכשירי האייפון והאייפד.

קבוצת מנהיגות תת"ח יוצאת לדרך

קבוצת מנהיגות התת״ח מתחילה את דרכה. הקבוצה תפגש מידי שלושה שבועות בימי שישי. החברים ירחיבו את עיסוקם בקידום המודעות לתחום התקשורת תומכת וחליפית, קישורי קהילה ויוזמות לשינוי חברתי.
אם אתם משתמשים בתת״ח, או אם מישהו שאתם מכירים מתאים לדעתכם לקחת חלק ביוזמה, בבקשה תעבירו אלינו את הפרטים ואנחנו נשמח להיפגש, לעדכן ולצרף את המתאימים.

מוזמנים לפנות במייל או בוואטסאפ:
טומי tommybar16@gmail.com 054-3762707
מרטין mrtnjouravlov@gmail.com 052-6758547
רז raz.tenenbaum@gmail.com  054-4522412

עורכת המידעון ניבה איסן דוא"ל aacisrael.news@gmail.com

היגיע זמן שנתון! ניתן להגיש סקירות, מאמרים, הרצאות שהעברתם בכנס או כל רעיון אחר הנוגע לתת"ח. מועד הגשה אחרון 1.11.2018 הכתובת למשלוח החומר gilit@netstart.co.il