אייזק ישראל

מידעון תת"ח- תקשורת תומכת חליפית

עומס החום מתחזק וגם אנחנו רוחשים ומתרגשים לקראת מועד הכנס השנתי של אייזק ישראל שיערך ב 17-18 ליולי השנה ויעסוק בנושא 'תת"ח בילקוט'. במידעון הנוכחי תשתף אותנו סוזי ברילנט בדרך שבנה גיא עשה עד שהיגיע ליכולותיו התקשורתיות המרשימות כיום, ניתן לכם טעימה מיום עיון צפון שנערך לפני כחודש בעכו ונציג לפניכם שני יוצרים צעירים ומוכשרים שלמרות הכל ממשיכים הלאה. מצפים לראותכם בכנס אייזק ישראל 2019.

מידעון תת"ח מס' 23, יוני 2019

הספור שלנו-

לדבר פחות – להגיד יותר

מחשבות של הורה יצירתי…

סוזי ברילנט

השפה היא הדרך האנושית להביע את עצמנו. הורה לילד שלא מדבר הופך להורה יצירתי שחושב מחוץ לקופסה.
גיא, בני בן ה11, אובחן עם דיספרקסיה והתקשה לדבר. באותה התקופה גרנו בלונדון וקלינאית התקשורת עבדה עימו על הפקה של צלילים וקולות. בהמלצתה, שילבנו גם שימוש בשפת סימנים שנהוגה באנגליה- MACATON ובה אמירת המילה מלווה בג'סטה. כשחזרנו לארץ המשכנו עם שיטת פרומפט ובמקביל החל להשתמש באייפד עם תוכנת טאצ'ט. יצרנו לגיא לוחות של תמונות, עולמות תוכן והקלטה של ספרים. ללא האייפד התקשה לקחת חלק אקטיבי במה שנעשה בכיתה. כיום, גיא משתמש במחשב התקשורת עם תוכנת גריד 3 . הוא מאתר מידע באופן עצמאי, משתף בחוויות, מצחיק ומתנהג כמו מתבגר נורמטיבי שמשחק בפורטנייט עם אחיו ומזדעזע כשאני מבקשת להרים צלחת מהשולחן….
ומבחינתי כאמא זה נהדר- יש לו קול משלו בעולם הזה!

'תת"ח בילקוט'

הכנס הארצי לתקשורת תומכת וחליפית, שנת תשע"ט, 2019

הנושא המרכזי השנה 'תת"ח בילקוט' יתמקד בתת"ח במעגלי החיים. המושבים יעסקו באוכלוסיית הגן וגילאי בית הספר ועד תת"ח באוכלוסיות הבוגרים והמבוגרים, הכשרות והדרכות לצוותים בנושא התת"ח, וכמובן ניווט בחידושים הטכנולוגיים.
ביום השני בנוסף להרצאות יוכלו המשתתפים לבחור סדנה בה ישתתפו . סדנאות הלמידה יועברו על ידי מנחים מובילים בתחום ויעסקו בנושאים רב תחומיים: הכשירות השפתית אצל ילדים משתמשי תת"ח, שילוב אמנויות עם לוחות תקשורת כאמצעי ביטוי, קבוצת מנהיגות למשתמשי תת"ח וסדנה העוסקת בהטמעת התת"ח בשגרת החיים.
בנוסף להרצאות והסדנאות יוצגו במהלך ההפסקות שולחנות עם חומרי ועזרי תת"ח שיוצרו במסגרות לימודיות.

הזמנה והרשמה לכנס אייזק ישראל 2019

יום עיון צפון- תקשורת תומכת וחלופית במעגלי המשפחה

יום העיון הצפוני במאי עסק בתת"ח על הבטיו השונים בתוך המעטפת המשפחתית:
בית הספר "צוהר לטהר" סיפרו על יום האח שנערך במסגרת והעלה את המודעות של אחי התלמידים לתת"ח. רונית לביא- קרומוי דיברה על אתגרים חינוכיים והתמיכה בתוך המשפחה, בית הספר "סווא", לילדים על הרצף האוטיסטי הציג את הספור של נור, ילדה בת שמונה, שהוריה חששו שהשימוש באייפד יגרום לנסיגה בדיבור שלה. קלינאיות התקשורת שכנעו את האם והחל תהליך הדרגתי להטמעת אייפד. לאחר הדגמה שנעשתה בבית הילדה הבינו בני המשפחה שיש לשלב תקשורת תומכת ולאחר זמן מה נור הפכה לשותפה מלאה לתקשורת בבית. שמענו מטומי ברצ'נקו , משתמש תת"ח, זווית מבט אישית על מערכת מיקוד מבט והתמודדות של המשתמש במשפחה ונטלי טולדנו תיארה את הקשיים וההתמודדויות מנקודת המבט של ההורה והמשפחה. ולסיום, ד"ר עדי נאמן ממכללת אורנים דיברה על הנגשת ספרים משחקים ושירים באמצעות אפליקציות מותאמות.

יוצרים צעירים- אופטימיות זה שם המשחק

השנה יצאו לאור ספר ושיר חדש שחוברו על ידי יוצרים צעירים ומספרים על התמודדות עם שיתוק מוחין תוך חוש הומור וראייה אופטימית. אנדרי אוגליצקי ,סופר עם שיתוק מוחין, הוציא לאור את ספרו הראשון (מהדורה דיגיטלית). בספר ממשיך הלאה מתואר יוסי, מתבגר שאפתן בן חמש עשרה, אשר בנוסף לגיל ההתבגרות מתמודד עם שיתוק מוחין. למרות המפגש בסטיגמות חברתיות על השונה והאחר, הוא מציב לעצמו יעדים וכובש אותם.
שיר מרגש בשם- יום ראשון, נכתב על ידי תום שטראוס, בן עשרים ושמונה, מקיבוץ שמיר, שנולד עם שיתוק מוחין. תום כתב את השיר באמצעות מחשב תקשורת (תוכנת גריד 3) המופעל תוך סריקה עם מתג ראש . השיר הולחן על ידי גיורא קריידן והוקלט ביחד עם חבורת נגנים מוכשרים . מצורף הקליפ מלא ההשראה בהשתתפות המשפחה וחברים.

 לצפיה בשיר -יום ראשון

עורכת המידעון ניבה איסן דוא"ל aacisrael.news@gmail.com

הנכם מוזמנים לכנס השנתי של עמותת אייזק ישראל 2019 שיתקיים בימים רביעי- חמישי בתאריכים 17-18 ביולי 2019 י"ד-ט"ו בתמוז תשע"ט. הכנס יתקיים במכללת לוינסקי בתל אביב.