אייזק ישראל

מידעון תת"ח- תקשורת תומכת חליפית

שנה חדשה כבר מתחילה ורגע לפני, נשתף בחוויות מהכנס השנתי שהתקיים בקיץ האחרון- 'תת"ח בילקוט'. במידעון זה סקרנו הרצאות מהכנס שעסקו במעגלי החיים השונים. המעגל הצעיר- גיל בית הספר והמעגל הבוגר – פרויקט גלגל התנופה של עמותת בית הגלגלים ותת"ח במחלקות המונשמים בבית חולים "הרצוג" בירושלים. מאחלים לכם שנה יפה, שנת התפתחות והגשמה, שנתת"ח טובה!

מידעון תת"ח מס' 24, ספטמבר 2019

תת"ח בילקוט
הכנס הארצי לתקשורת תומכת וחליפית, שנת תשע"ט, 2019

הנושא המרכזי השנה 'תת"ח בילקוט' התמקד בתת"ח במעגלי החיים. המושבים עסקו באוכלוסיית הגן וגילאי בית הספר ועד תת"ח באוכלוסיות הבוגרים והמבוגרים, הכשרות והדרכות לצוותים בנושא התת"ח, וכמובן ניווט בחידושים הטכנולוגיים.
ביום השני התעמקנו בסדנאות הלמידה שהועברו על ידי מנחים מובילים ועסקו בנושאים רב תחומיים: הכשירות השפתית אצל ילדים משתמשי תת"ח, שילוב אמנויות עם לוחות תקשורת כאמצעי ביטוי, קבוצת מנהיגות למשתמשי תת"ח וסדנה העוסקת בהטמעת התת"ח בשגרת החיים.
במידעון זה נאפשר טעימה משלוש הרצאות מרתקות שעסקו בתת"ח שגרם למהפך במעגלי חיים שונים.

 שוברים שתיקה

מירי פיקאר, מרכזת תחום הטיפול במונשמים בריפוי בעיסוק
המרכז הרפואי הרצוג

במרכז הרפואי הרצוג 6 מחלקות מונשמים כרוניים, כ-150 מטופלים, עליהם אמונים מספר רב של מטפלים מקשת מקצועות הבריאות.
במחלקות אלו נכנסו בשנים האחרונות מחשבי תקשורת ומערכות מיקוד מבט על מנת לאפשר ולהקל תקשורת יעילה של מטופלים מונשמים עם סביבתם המיידית והרחוקה. עקב נסיבות רפואיות חלקם אינם מפיקים קול, אינם מניעים גפיים ומתקשים בקריאת אחות, ביטוי צרכים ופעילות פנאי.
מאז נכנסו המחשבים למחלקה מלבד הסתגלות של משתמש התת"ח נדרשנו להסתגלות של הצוות המטפל- סדר גודל של עשרות אנשים על מנת לאפשר שימוש יעיל במערכת בסביבה מורכבת כבאשפוז כרוני.
מזה 3 וחצי שנים, נעשית עבודת שטח מתמדת הכוללת הדרכה נקודתית לקבוצות מטפלים קטנות במחלקות רלוונטיות בנוגע לשימוש יעיל ומוצלח במערכת על ידי משתמש התת"ח, מורגש שינוי וישנה לאט לאט יותר נכונות למעורבות בנושא.

יומן דיגיטלי מונגש לאנשים עם מגבלה- עמותת בית הגלגלים

הילה ינאי- מרפאה בעיסוק בגלגל התנופה
אורי גור דותן- עו"ס, מנהל גלגל התנופה

עמותת בית הגלגלים הינה ארגון ארצי לילדים, צעירים ובוגרים עם מוגבלות פיזית ויכולת קוגניטיבית תקינה. העמותה הקימה את "גלגל התנופה", תכנית לאנשים עם מגבלה פיזית מורכבת בגילאי 21-40, המספקת מסגרת יומית שיקומית. המשתתפים בוחרים את הפעילויות בהן הם מעוניינים לקחת חלק על פי תחומי העניין שלהם בהתאם למגוון פעילויות מוצעות, אולם התמצאות ושליטה בלוח הזמנים שלהם מהווים אתגר גדול המקשה על התנהלותם.
במסגרת Hackathon Magicode 2018 בחברת SAP, הצגנו את הצורך ביומן דיגיטלי מונגש ובעקבות זאת, נוצר שיתוף פעולה עם קבוצת מהנדסי תוכנה ותוכננה אפליקציית יומן מונגש- MindRamp.
הפתרון שאנו מפתחים הינו אפליקציה המתמירה מידע מיומן דיגיטלי קיים (Outlook) לתמונה, סמל, מלל ופלט קולי, ומאפשרת התמצאות ושליטה מלאה בלוח זמנים אישי ללא תלות בסוג המגבלה.
האפליקציה נמצאת כעת בפיתוח, והיא תהיה רלוונטית למערכות חינוך ואקדמיה, מרכזי שיקום, בתי חולים, בתי אבות ואנשים מאותגרי טכנולוגיה.

 ייצוג עצמי בבית הספר איזי שפירא

דפנה כהן-מרפאה בעיסוק
חני שמרלינג-מנהלת כיתה, רכזת פדגוגית
אסטל סלוין-קלינאית תקשורת, רכזת מקצועות הבריאות

בשנים האחרונות המושגים "ייצוג עצמי" ו"סנגור עצמי" הפכו להיות פופולריים בתחום החינוך המיוחד ואנשים עם צרכים מיוחדים. בבית הספר "בית איזי שפירא" הנושא קרוב אל ליבנו ומזה 3 שנים מתבצעת תוכנית לייצוג עצמי שמטרתה להעצים את התלמידים, לעזור להם להשמיע את קולם, לקבל החלטות, לקחת אחריות על חייהם ולעמוד על זכויותיהם.
עיקר העבודה היא דרך התנסות מעשית בפתרון בעיות והיכרות עצמית עם הכוחות והמגבלות של כל אחד. בנוסף קיימת מעורבות בקביעת מטרות התל"א (תכנית לימודים אישית).
שיא התוכנית היה בגיבוש מועצת תלמידים בה נציג\ה מכל כיתה נפגשו פעמיים בחודש. מועצת התלמידים בחרה להשפיע בנושא המוסיקה המושמעת בהפסקות בבית הספר וקבעה כיצד יחגגו ילדי יום ההולדת של אותו החודש. במהלך השנה וחצי בה הקבוצה מתקיימת התלמידים הפתיעו אותנו מספר רב של פעמים ביוזמות וברצון שלהם לעשייה עצמאית ויצירתית.

עורכת המידעון ניבה איסן דוא"ל aacisrael.news@gmail.com

קול קורא שנתון אייזק ישראל, גיליון מספר 35 תש"פ 2019. בשנתון יהיו , כמו תמיד: סקירות, מאמרים וטורים אישיים. מועד ההגשה האחרון 1/11/2019, הכתובת למשלוח החומר:gilit@netstart.co.il

חודש אוקטובר הינו חודש המודעות לתת"ח. בקרוב נצא במכירה מיוחדת של עותקים ישנים של השנתון, במחיר מיוחד. עיקבו אחר הפרסום.