אייזק ישראל

מידעון תת"ח- תקשורת תומכת חליפית

במידעון הנוכחי, מספר עשרים וחמישה, ישתף אותנו איציק חליו במסע שבנו דור ז"ל עבר עד שהיגיע לעצמאות תקשורתית מיטבית, נסקור בקצרה את יום העיון המרתק שפתח את שנת 2020 ועסק ב- תת"ח לגיל הרך, ניזכר שוב ב- סוקי, בובת הגרב, דרך פרויקט סטודנטים במכללת קיי, ניוודע למאגר סמלים בינלאומי בו נוכל לאתר סמלים מתרבויות ושפות שונות ולבסוף נתחדש בדפדפן הנגיש, Join-In, שהושק בימים אלה על ידי חברת דיבור. טו בשבט שמח ופורח!

מידעון תת"ח מס' 25, פברואר 2020

מסעו של דור חליו ז"ל  לעצמאות תקשורתית

איציק חליו

יום העיון הדרומי שנערך בנובמבר האחרון הוקדש לזיכרו של דור, בני. מאז ומתמיד דור, עמד על שלו. במידה ומישהו לא התיחס אליו, לא ויתר והשמיע קולות עד שהבנו את רצונו. דור מאז ומעולם אהב להיות עם אנשים מסביבו ונהנה לבלות בבתי קפה, סרטים, משחקי ספורט וטיולים. בתחילת הדרך לא היו מקורות מידע, גילינו את משעול ומשם הדרך לאייזק הייתה קצרה.  ב 1996 דר' ג'ודי וויין המליצה לי לנסוע לכנס אייזק שנערך בקנדה ועולם חדש נפתח עבורנו. עד אז שיחק ותיקשר עם מתג אך ראינו שזה מצמצם את התקשורת ועל כן חיפשנו פלט קולי שיאפשר סריקה ויזואלית. במהלך השנים, דור למד לסרוק בתוכנת הגריד תוך הפעלת שני מתגים באמצעות הראש ואוצר המילים והמסרים שלו הלך וגדל. הטבה נוספת הושגה כשהתחיל להשתמש במערכת מיקוד המבט, בין הראשונים בארץ. תודתו של דור ושלנו, לכל האנשים הנפלאים שעזרו לו להתבטא בקול, לומר את רצונו ולהיות נוכח תוך שימוש במערכות התקשורת התומכת.

 תת"ח בגיל הרך- יום העיון לפתיחת השנה 

יום העיון שפתח את שנת הפעילות 2020 עסק הפעם בתת"ח לגיל הרך. האולם בבית איזי שפירא היה מלא מפה לפה ומרגש היה לפגוש את החברים והידידים הישנים ולהכיר את החדשים שהצטרפו.
היה לנו הכבוד לפתוח בהרצאתה המרתקת של פרופ' אתי דרומי שדיברה על רכישת ההסמלה בגיל הרך ואיפשרה לנו להתעדכן במחקרים בנושא מהארץ והעולם. ידידה לוין ורז טננבאום הציגו תוך שיח אינטראקטיבי ביניהן את התשתית לתקשורת ושפה תוך שימוש בעזרי תת"ח. חלי אופיר, אמא של אהוד, סיפרה על מסע התת"ח ותחנות הדרך עד לשלובו בבית ספר רגיל, צוות המטפלות מגני דה- לו (קלינאיות התקשורת ומרפאה בעיסוק) נתנו הצצה לפרויקט לוחות היברידיים לגיל הרך 'לתקשר בהקשר' שהולך ומתגשם במרכז. לבסוף, הציגה ידידה לוין את לוחות 'הקול כלול' אך הפעם מנקודת מבט של אינטרקציה והקשר תקשורתי.
בהזדמנות זו אנו מודים למיכל ניר על שרות נאמן לאורך שנים בוועדת הביקורת של העמותה.

 נעים להכיר: סוקי!

דינה פוירמן, רותם הרפנס ושובל כהן,
סטודנטיות לחנ"מ שנה ג', מכללת קיי
בהנחיית ד"ר ניצן כהן

"סוקי" זו אפליקציה שנועדה לפתח את עולם המיומנויות התקשורתיות של ילדים. מדובר באפליקציה הדומה לאפליקציית "ווטאסאפ" אך במקום מילים, נעשה שימוש בסמלים.
דמות הגרב "סוקי" , על שמה נקראת האפליקציה, היא זו שמעבירה את המסרים בין שותפי התקשורת. האפליקציה היא חינמית, מתאימה לשימוש באייפד וגם בטלפון נייד.
האפליקציה מאפשרת להורה לשלוח שאלות לילדו מרחוק ולאפשר לו מענה מתוך תשובות נבחרות מראש.
כל סטודנטית בחרה לעבוד עם תלמיד אחד שאינו מילולי, בכיתת ההתנסות שלה. תחילה, הצגנו את האפליקציה והסברנו את מהותה באמצעות הדגמת שיחה בין הסטודנטית והמורה המאמנת. לאחר מכן הוקדש זמן ללמידת הסמלים השונים (המסרים) והוצגה האפליקציה שלב אחר שלב- הצגת הכפתור הראשי, הגדרות ועוד.
בשלבים הבאים התנסה התלמיד בשליחת מסר לסטודנטית והמורה המאמנת ולבסוף בשליחת מסרים להוריו.

מתחברים לעולם

חברת דיבור- תקשורת תומכת וחליפית וטכנולוגיה מסייעת

חברת דיבור השיקה את Join-In ,דפדפן נגיש, המאפשר למשתמשי תת"ח ליהנות מהיכולות המלאות של רשתות חברתיות, יישומי הזרמת מדיה, אתרי חדשות ועוד. הפצת התוכנה תחל בשבועות הבאים ברחבי העולם.
בישראל, Join-In עובד ביחד עם סדרת היישומים החדשה של גריד 3 – מתחברים לעולם, הכלולה בסל הבריאות. הגרסה העכשווית מאפשרת שימוש באתרים הבאים – ווטסאפ, הודעות אנדרואיד (SMS), פייסבוק מסנג'ר, פייסבוק, נטפליקס, ספוטיפיי, יוטיוב, יומן גוגל, אינסטגרם, ו- MSN. לחלק מיישומי מתחברים לעולם קיימות גם גרסאות Lite המיועדות למשתמשים הזקוקים לתאים גדולים יותר, ולמשתמשי סמלים. בשבועות הקרובים יפורסמו הוראות התקנה.

GLOBAL SYMBOLS    

מאגר נגיש בינלאומי לסמלי תקשורת תומכת וחליפית

GLOBAL SYMBOLS הוקם בתמיכת יוניצף – הקרן בינלאומית של האומות המאוחדות לילדים. צוות ההקמה נפגש בעקבות יוזמת בניה משותפת של מילון סימנים ערבי בקטאר -TAWASOL SYMBOLS . חזון הפרויקט היה שמערכות סמלי תת"ח רב לשוניות ורב תרבותיות יבנו ויאוגדו על מנת לאפשר נגישות עולמית רחבה למערכות פיקטוגרפיות מבוססות תקשורת.

כיום ניתן למצוא באתר מערכות תת"ח בשפות שונות (לטינית, ערבית) או לצרכים שונים (תת"ח למבוגרים עם קושי שפתי, כללי התנהגות חברתית בהודו) ניתן למצוא באתר אף מאגר של סימלי הבליס שהשתמשנו בהם בארץ בעבר.
משתמשי תת"ח, משפחות, מטפלים ואנשי מקצוע נוספים יכולים ליצור מילון של מערכת סימנים חדשה לאחר רישום באתר.

עורכת המידעון ניבה איסן דוא"ל aacisrael.news@gmail.com

קול קורא להגשת תקצירים לכנס השנתי לתקשורת תומכת וחליפית : 'תת"חושי' בתאריכים 15-16 ביולי 2020 במכון מופת תל אביב. את ההצעה יש לשלוח עד לתאריך 15.3.20 למייל yedidalevine@gmail.com

כנס אייזק העולמי 2020 "תקשורת מעבר לגבולות" יערך בקיץ הקרוב בתאריכים 1-6, אוגוסט 2020 בקנקון, מקסיקו. ניתן לשלוח מאמרים עד לתאריך 28.2.20.