אייזק ישראל

מידעון תת"ח-תקשורת תומכת חליפית

 

במידעון זה נביא את סיפורו האישי של איתן בן ה- 4, נעלה רשמים מהכנס הבינלאומי לתקשורת תומכת וחליפית בארה"ב ונתעדכן בדבר חידושים אחרונים בתחום התת"ח בארץ. הכנס השנתי לתקשורת תומכת וחליפית של עמותת אייזק ישראל ביולי 2012, נתן לנו הזדמנות לעליה לירושלים והיכרות נוספת עם תחום הטכנולוגיות המתקדמות בארץ ובעולם. מר ג'ון קוסטלו, קלינאי תקשורת ומומחה עולמי בתחום התת"ח, מבית חולים לילדים בבוסטון, הציג שימושי תת"ח במחלקות לטיפול נמרץ ובניית בנק דיבור עבור אנשים הנמצאים בתהליך אובדן הדיבור. שנה חדשה כבר לפנינו מלאה בהזדמנויות תקשורתיות חדשות. נשמח אם תכתבו אלינו ותשתפו אותנו בפעילויות, קבוצות יצירתיות או ספורים אישיים בהם מעורבת תקשורת תומכת חליפית. שנה טובה וחג שמח.

מידעון מס' 3, ספטמבר 2012

הסיפור שלנו- איתן גלוסשניידר

 

איתן בן 4, לומד בבית איזי שפירא ברעננה. כשאיתן היה כבן שנתיים חוותה המשפחה תסכול רב.

רצונותיו הלכו וגדלו אולם הוא התקשה להביעם והוריו חשו כי אין בידיהם כלים לסייע לו, או להעריך את כישוריו. בעבודה משותפת של אמו וקלינאית התקשורת, הותאם לאיתן מחשב תקשורת.

השינוי לא איחר לבוא!

כיום, איתן משתמש בעיקר בשפת סימנים ומחשב תקשורת, מסוגל לשתף את סביבתו בחוויותיו, ברצונותיו, ברגשותיו ואף להתלוצץ ולשיר יחד עם כולם. חוויות התסכול הצטמצמו משמעותית ואיתן התגלה כילד פיקח, שיש לו המון מה לומר.

בתמונה נראה איתן עם מחשב התקשורת, המונח על מתקן נייד שנבנה עבורו בגן.

 

אם תירצו ללמוד מסיפורו של איתן על יתרונות התת"ח ועל אופן הטמעתו בשגרת היומיום ניתן לפנות ל:

ענבר גלוסשניידר (אמא) – inbarisg@gmail.com

לירז קדוש (קלינאית תקשורת) – lirazweissbrod@gmail.com

 

רשמים מכנס אייזק הבינלאומי בפיטסבורג , ארה"ב

דר' ג'ודי וויין

 

כנס אייזק הדו-שנתי נערך ביולי האחרון בפיטסבורג, ארה"ב.  בכנס לקחו חלק כ-1200 משתתפים מכל העולם. ההרצאות היו מרתקות, הוצגו בהן עבודה קלינית ומחקרים עדכניים. אורכן של ההרצאות הינו כשעה, כך שניתן היה להעמיק בנושא ואף נותר זמן לדיון.

נהניתי ממפגשים עם אנשי מקצוע חדשים ולא פחות- ממפגשים עם חברים ותיקים, אותם הכרתי במהלך שנות עבודתי מאז ייסוד אייזק.

ריגשו אותי במיוחד האנשים המתקשרים עם תת"ח. אחת מהן היא נדיה, צעירה אנגליה, חרשת, עם שיתוק מוחין שמדברת תוך שימוש במחשב תקשורת ונעזרת בתרגום לשפת הסימנים.

רגע נוסף מרגש עבורי היה הפגישה עם אלישבע (בתמונה עם אמה), את אלישבע פגשתי לפני 20 שנה כאשר היתה בת שנתיים, במסגרת הערכת תת"ח . כיום, בת 22, חיה עם משפחתה סמוך לפיטסבורג, מתקשרת עם מכשיר תקשורת ובעלת אורח חיים פעיל.

אמה של אלישבע מאוד התרגשה ושאלה אותה: "זוכרת את ג'ודי, היא זו שלימדה אותנו מה זה תת"ח? היא נתנה לך מכשיר תקשורת בפעם הראשונה, ואת קראת לי כשיצאתי מן החדר". ההרצאות שניתנו על ידי האנשים המתקשרים עם תת"ח, נגעו בנושאים עליהם לרוב נמנעים לדבר, כגון- צרכים רגשיים וגופניים וקשרים בינאישיים. התערוכה של הכנס הייתה מקיפה עם דגש על טכנולוגיית ה- i. נהניתי מאוד, ואף רכשתי לעצמי מגן לאייפד.

2014– ליסבון! כולי תקווה שיותר חברים וחבר'ה שמתקשרים עם תת"ח יצטרפו למשלחת הישראלית.

 

*בחודש יולי 2012 קבלה דר' ג'ודי וויין תואר נשיאה של כבוד מחברי עמותת אייזק ישראל 

 

האייפד בשירות התת"ח

 

מכשירי ה- i (אייפון, אייפוד, אייפד) הינם כלים אשר בעזרתם ניתן לבנות יכולות תקשורת, לעבוד על דיבור, לזמן למידת מיומנויות שפתיות, לבנות סיפורים, תוך כדי ניצול המאפיינים הייחודיים שלהם: מכשירים זולים, קלים לנשיאה, בעלי מסך מגע נוח לתפעול. 

מאז השקת מכשירי ה-i, נכתבו אלפי אפליקציות המיועדות לילדים עם צרכים מיוחדים,  בניהן אפליקציות רבות בתחומי התת"ח, אשר הופכות את המכשירים למכשירי תקשורת לכל דבר. 

יונית הגואל-קרניאלי, מהמרכז הארצי להשאלת מכשירי פלט קולי  ב"עזר מציון", שמחה לבשר כי מכשירי האייפד הוכנסו למרכז וניתן לפנות להשאלתם. 

 

האתר החדש של אייזק ישראל עולה לרשת

 

 

בשעה טובה יפתח בקרוב אתר אייזק החדש: http://www.isaac.org.il  באתר נרכז מידע חשוב לגבי פיתוחים חדשים, חקיקה בנושא התת"ח, קישורים לאתרים רלוונטיים, מידע מכנסים שנערכו  וכן לוח מודעות בו ניתן יהיה למכור ולקנות פלטים ועזרי תת"ח או לאתר איש מקצוע מומחה בתחום.  כדי להגיע לכל המידע ולהיעזר בלוח המודעות יש להירשם לאתר.

תודה לצוות אתר העמותה גב' רונה דולמן, דר' טלי לבל ומר איתן עמיאל.

 

 

עורכת המידעון ניבה איסן דוא"ל aacisrael.news@gmail.com

 

מפגש משפחות- במהלך חודש ינואר 2013 יתקיים מפגש משפחות באיזור המרכז. המפגש יתקיים בהנחייתה של דר' אורלי הבל ויעסוק בתקשורת בין אחים במשפחות בהן אחד האחים משתמש בתת"ח. המפגש נוצר לבקשת המשפחות שנכחו בהרצאה שהתקיימה בכנס אייזק בקיץ. פרטים נוספים יבואו בהמשך.