אייזק ישראל

מידעון תת"ח- תקשורת תומכת חליפית

 

הקיץ כבר עבר, בפתח שנה חדשה. מידעון זה יוקדש לכנס המוצלח שהיה ביולי, תחילת הקיץ, ובו אירחנו את דר' קתרין דרגר, קלינאית תקשורת וחוקרת, שהרצתה על התאמת תת"ח לילדים ובוגרים בעלי צרכים תקשורתיים מורכבים. ניצן טל תספר על השינוי המחשבתי שעבר הצוות בעל"ה- ירושלים, ניגע בכלים שיש בידינו לבחון את תפקודו התקשורתי של המשתמש בתת"ח ולבסוף נמליץ לכם על מספר אפליקציות לבניית סצנות ויזואליות באייפד. שנה טובה, עם הרבה סצנות (ויזואליות).

מידעון תת"ח מס' 6, ספטמבר 2013

תצוגת סצינות ויזואליות (Visual Scene Display ) כאמצעי תת"ח בקרב ילדים צעירים ומתקשרים מתחילים  

 

 דר' קתרין דרגר התארחה בכנס השנתי לתקשורת תומכת וחליפית. דר' דרגר, קלינאית תקשורת מאוניברסיטת פנסילבניה וחוקרת מובילה בתחום התת"ח, עימתה אותנו בשלושת ימי הכנס עם אתגר משמעותי- הנגשת מערכות תקשורת והרחבת השימוש בהן לתקשורת ,שפה, קריאה וכתיבה לילדים ובוגרים בעלי מוגבלויות תקשורתיות מורכבות. המשתנים שישפיעו על האדם בעל מוגבלות תקשורתית מורכבת בעת שימוש במערכת מסייעת  לתת"ח  יהיו משתנים הקשורים במגבלותיו, במשימה התקשורתית ובמערכת עצמה. שני המשתנים הראשונים קשים לשינוי  ועל כן קיימת חשיבות מרבית לעיצובה של המערכת התקשורתית. דר' דרגר וחוקרים נוספים בדקו עם ילדים ללא מגבלות מהם הפרמטרים החשובים במערכות תת"ח למתקשרים מתחילים ובנו מודל שיספק הדרכה ליצרנים, חוקרים וקלינאים המעצבים מערכות תת"ח. על פי המודל, תצוגה של סצנות ויזואליות גדולות (VSD) כגון אינטראקציה חברתית או שיר עדיפה למתקשרים צעירים או מתחילים על  פני תצוגה טקסונומית של קטגוריות. דר' דרגר היציגה התערבויות טיפוליות תוך שימוש במשחקים אינטראקטיביים באמצעות מערכות תת"ח מותאמות.  

 

מתקשורת לשפה במעון על"ה ירושלים 

הרצאתה של ניצן טל

 

 מעון על"ה הוקם ומנוהל ע"י עמותת על"ה. במסגרתו ניתן טיפול משקם ומסייע לכ-100 ילדים מגיל  0-30, הסובלים מפיגור שכלי קשה ועמוק ומנכויות פיזיות קשות.

ניצן טל, קלינאית התקשורת במעון ריגשה אותנו כשתיארה את התהליך והשינויים שעבר הצוות במעון:

עד שנת הלימודים האחרונה התקשינו בהנחלת תקשורת פונקציונלית לילדים והבוגרים השוהים ומטופלים במעון. לאחר חשיבה משותפת הובלנו מהלך- ניסחנו מחדש את אופן העבודה ושינינו את הגישה.   מלימוד ממוקד של מספר סמלים עברנו לחשיפה לסמלים מגוונים בסיטואציות נרחבות. (פעלים, חפצים, רגשות, מושגים ועוד). לא ויתרנו על אף אחד- פיתחנו סמלים מוחשיים עבור ילדים לקויי ראיה, הגברנו חשיפה לסמלים לילדים שהיו זקוקים לכך  והקדשנו זמן ניכר להדרכת הצוותים. למדנו לראות ולשמוח בכל התקדמות קטנה כגדולה. כיום, יש  ציפיה ואמונה בכל אחד ואחד שכן אין ילד או אדם שאינו מסוגל או שאינו רוצה לתקשר.                                                        

 

מעגלים חברתיים- תיעוד התקשורת של אנשים בעלי צרכים תקשורתיים מורכבים ושותפי התקשורת שלהם

דר' שרה בלקסטון ודר' מרי האנט ברג

 

 אינטראקציות בין אנשים מדברים ואנשים המדברים באמצעות תת"ח, שונות מאלה המתרחשות בין שותפי תקשורת המדברים באופן רגיל. רמת המיומנות, הרגישות, הסבלנות והכנות של שותפי התקשורת יכולות להשפיע באופן מכריע על הצלחה או כישלון באינטרקציה עם אנשים בעלי צרכים תקשורתיים מורכבים. מעגלים חברתיים זהו כלי המאפשר לאסוף מידע מהאדם עצמו ומהקרובים ביותר אליו לגבי יכולת ההתקשרות שלו בחמישה מעגלים חברתיים: בני המשפחה הקרובים, חברים וקרובי משפחה, מכרים, מקבלי שכר ושותפי תקשורת בלתי מוכרים. בכנס השנתי לתת"ח תואר הכלי בשני תיאורי מקרה שהוצגו על ידי קלינאיות התקשורת יונית הגואל– קרניאלי רונית ניידיץ-רוזן  ואורלי אלשך. בשני המקרים, נמצא שהחשיבה המשותפת העצימה את התגייסות שותפי התקשורת בכלל המעגלים, חוזקו האסטרטגיות לתמיכה הן בהבנה והן בהבעה ובאופן כללי- השתפרה לקיחת האחריות התקשורתית של הסביבה. בעקבות כך, בקרב האנשים המשתמשים נראו יותר יוזמות תקשורתיות ויכולת ההבעה שלהם עלתה  בפרט במעגלים החברתיים בהם נמנעו לתקשר קודם לכן.   

 

"להיות בסצנה"

 

בכנס האחרון הדגימה לנו דר' קתרין דרגר אין ספור דוגמאות לשימושים בלוחות סצינה ברמות שונות ועם אוכלוסיות מגוונות. לפניכם שלוש אפליקציות ידידותיות לבניית סצנות ויזואליות באייפד, המאפשרות אף התנסות חינמית:                                                      

 Scene &Heard מאפשרת תקשורת אינטראקטיבית תוך שימוש בתמונות. ניתן ליצור נקודות חמות ללחיצה (איזורים שכאשר נלחץ עליהם ישמע מסר שהקלטנו) , להוסיף סמלים , אודיו או ידאו ולעבור בין דפי סצנות.                  

 Scene speak מאפשרת יצירת נקודות חמות, הוספת מסר כתוב ואף מעבר בין סצנות ליצירת ספורים.                                                                    

 גם באפליקציית Tiny tap  ניתן לבנות סצנה או רצף של סצנות עם נקודות חמות להבעת מסר או מתן תשובה לשאלה שנשמעת .  

 

עורכת המידעון ניבה איסן דוא"ל aacisrael.news@gmail.com

 

כמידי חודש תינתן גם החודש הדרכה על השימוש באפליקציה TouchChat . ההדרכה הקרובה תתקיים ביום שלישי, כז בתשרי תשע"ד, ה-1/10/2013 , בשעות אחר הצהריים. להרשמה נא לפנות לאורית אלמוג orita@cet.ac.il