שנתון מספר 38 - isaac 2023

36 ר‡ל ˘ - י ˜ ון ‡ייז ˙ נ ˘ 2023 Solarsh &) ‡ם ˙ בל מי„ע ב‡ופן מו ˜ יסייעו ל‰ם ל ˘ ‰˘‚ (, ‰נ 2015) 'ı לפי ילון-חימובי .(Johnson, 2017 וב ‡ו „בור עבור ˙ ל מי„ע כ ˘ ‰ ‡מ ˙‰ ‰ליך ˙ ‡ ‰י ˙ וני ˘ ל ‡ם ˙ ב‡ופן ‰מו ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ ים עם מו‚בלו ˘ ‡נ יים. ˘ ונים וחו ˘ בעזרים ל ˘ ימו ˘ ורכי‰ם, „רך ˆ ל לב ˘ ר ˘‡ ר‰, כ ˜ וע וב ˆ כנון, בי ˙ לבי ˘ ˙ ‰ כולל ˘‚ ‰‰נ וני. ˘ וט ‰ל ˘ ייחס לפי ˙ וע מ ˆ ‰בי וני ˘ וט ל ˘ פי 2013-‚" ע ˘˙ ˙ ירו ˘‰ ˙ ו ˘ נ‚י ˙ נו ˜˙ לפי וכנו י‰י‰ ברור ומבנ‰ו ˙˘ מי„ע כך ˙ ‡מ ˙‰" מו‚„ר כ , כ„‡י ל‰בטיח ˙ נו ˜˙‰ וט." כמו כן, לפי ˘ וני פ ˘ ‰ל ף ˆ רי ‰„ברים; יועבר בר ˜ עי ˙‡ יכיל ˘‚ ‰מי„ע ‰מונ ˘ ˙ ור ˆ וט ל‰בנ‰ וב ˘ חבירי י‰י‰ פ ˙‰ ברור ומסו„ר; מבנ‰ו כיח ˘ ר ‰מילים בו י‰י‰ יום-יומי ו ˆ פעיל ול‡ סביל; ‡ו ,˙ יבו ˙ י ˘‡ ורים ‡ו ר ˆ י ˜ וט‰(; ‰מי„ע ל‡ יכיל ˘ פ‰ פ ˘) בסמלים ˘ ימו ˘ ‰˘ ומו ייע ˜ סט ‡ו במ ˜ „ ‰ט ˆ ול וט ˘ ‰ליך ‰פי ˙ ,(2011) רל ו‡חרים ˜- )סמלול(. לפי עוזי‡ל ל ˘ וכן – סי„ור ˙ (1) : וני כולל כמ‰ ‰יבטים ˘ ‰ל ‡ינו מסייע ב‡ופן ˘ מי„ע ˙ מט ˘‰ ‰מרכזיים ו ˙ ‰רעיונו ים עם ˘ פ‰ ל‡נ ˘‰ ˙ ‡מ ˙‰ – ‰ ( מבנ 2) ; ם ˙ יר ל‰בנ ˘ י וטים; ˘ פטים פ ˘ במ ˘ ימו ˘ ˙ בעזר ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ מו‚בלו יים כמו ˙ בעזרים חזו ˘ מ ˙˘‰ ל ˙ וב – ‰יכול ˆ ( עי 3) וב. ˙ ‰מי„ע ‰כ ˙‡ וסמלים ‰מסייעים ל‰בין ˙ מונו ˙ מו„„ים עם ˙ מ ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ נר‡‰ כי יל„ים עם מו‚בלו יים ב‰בנ‰ ב‡ופן ז‰‰ לבו‚רים עם ‡בחנ‰ זו, ו‚ם ‰ם ˘˜ חום ˙ על ˜ מי„ע. ב‰יע„ר מי„ע מספ ˙ ‡מ ˙‰ ים ל ˜ ו ˜ ז ˙ רונו ˜ ‰ע ˙‡ ı ‰מי„ע ליל„ים, בחרנו ל‡מ ˙˘‚ ‰נ מי„ע למבו‚רים. ˙˘‚ ‰נ‰ו‚ים ב‰נ ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ יל„ים עם מו‚בלו ˙ „מ ˜ ‰מו ˙ כבר ביל„ו ˙ מ‡ובחנ ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ מו‚בלו ו„ ˜ פ ˙ ב ˙ יו ˙ מעו ˘ מ ˙ כמו‚בלו ˙ ומו‚„ר ˙‡ בט ˙ . ‰י‡ מ ˙ ‚ל ˙ ‰מס ˙ נ‰‚ו ˙‰ טו‡לי וב ˜ ‰‡ינטל ˙ יים, בפעילויו ˘ , בני‰ול יחסים בין ‡י ˙ ‚לו ˙ יי ‰ס ˘˜ ב ˙ מיומנויו ˙˘ וברכי ˘ כמו ‡כיל‰, לבו ˙ יום יומיו ל מי„ע ˘ ‰ י ˆ יים בעיבו„ ו‡ינט‚ר ˘˜ , וכן ב ˙ ‡ורייניו ‚ר עבור ˙‡ ‡ל‰ מ‰ווים .(Mckenzie et al., 2016) בל מי„ע ˜ ים ל ˘˜ ‰מב ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ ים עם מו‚בלו ˘ ‡נ ים עם ˘ ‡נ ˘ ב ‡ו בעל פ‰. ככלל, ‡נו יו„עים ˙ ן בכ ˙ ‰ני וי ˆ בל ול‰בין מי„ע ‰מ ˜ ים ל ˘˜˙ מ ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ מו‚בלו Kydland et al.,) וב„פי מי„ע ˙ ונו ˙ ב‡ינטרנט, בעי ‰מי„ע, ל‡ורך ‰חיים, עלול ל‚רום ˙ י ב‰בנ ˘ ו ˜‰ .(2012 פעיל ˜ חל ˙ ם ל‰יו ˙ ביכול ˙ י ˙ מעו ˘ לפ‚יע‰ מ י בחבר‰. ˙ מעו ˘ ומ מו„„ים עם מ‚וון ˙ מ ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ יל„ים עם מו‚בלו ב ˘˜ יי ˘˜ , יי זיכרון ˘˜ , וי בעיבו„ מי„ע ˜ יים, כמו לי ˘˜ Shevell et al.,) פ‰ ו‰„יבור ˘‰ ˙ חו ˙ פ ˙‰ ועיכוב ב .(2005; Wehmeyer et al., 2008 וע ˆ י בבי ˘ ו ˜ מו„„ים ‰יל„ים עם ˙ מ ˙ ור ˘˜˙‰ חום ˙ ב פ‰. ‰ם ˘ ב ˘ ימו ˘ ורים ב ˘˜‰ ו‚ניטיביים ˜ ‰ליכים ˙ ט‰, ˘ ל ‰סמל‰, ‰כלל‰ ו‰פ ˘ ‰ליכים ˙ ים ב ˘˜˙ מ רים ˜ וטים, ניבים ועו„. ברוב ‰מ ˘ ‚ים פ ˘ ל מו ˘ ‰ ‰בנ ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ ל יל„ים עם מו‚בלו ˘ ר ‰מילים ˆ ‡ו ˙ רטי ו ˜ ונ ˜ ר מילים ˜ ם, וכולל בעי ˆ ומ ˆ מ .(Barton-Hulsey et al., 2017) ˙ ל‰ם, ובמרבי ˘ ‰ ‰‰בנ ˙ פיעים על יכול ˘ כל ‡ל‰ מ ופ‰ ˆ ‰בנ‰ נמוכ‰ מ‰מ ˙ רים ‰ם מר‡ים יכול ˜ ‰מ .(Wingerden et al., 2018) ל‚ילם לי„י ˙ ‰ב‡ו ˙ ונו ˘ „ ו ˜ פ ˙ ˙ ברמו ˙ ‡וכלוסיי‰ זו מ‡ופיינ יים ˙ ורי חיים חבר ˘ כי ˙˘ רכי ˙ ר, ביכול ˙ ביטוי, בין ‰י ˙ לסייע ליל„ים עם מו‚בלו ˙ יים. על מנ ˙ נ‰‚ו ˙‰ ו ורך ˆ ˘ ורים ‡ל‰ י ˘ ו„ם במי ˜ פ ˙ ˙‡ פר ˘ ל ˙ ו‚ניטיבי ˜ ‡ כי ˆ ל ‰יל„ים במ‰לך ‰טיפולים. נמ ˘ ‰ וף פעול ˙ י ˘ ב ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ ל יל„ים עם מו‚בלו ˘ ˙ ומעורבו ˙ פו ˙˙˘‰ חומי ‰חיים )כמו פנ‡י, ˙ ב ˙ מעו ˘ מ ˙ בעלו ˙ בפעילויו ˙ ם ועל ‡יכו ˙ פיע‰ על ברי‡ו ˘ ולימו„ים( מ ˜ ח ˘ מ כ„י לעו„„ יל„ים .(Novak & Honan, 2019a) חיי‰ם וף פעול‰ עלי‰ם ל‰בין ˙ י ˘ ל ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ עם מו‚בלו ‰טיפול. ˙ מטרו ˙‡ בסמלים ˘ ימו ˘ עבור יל„ים עם ˙ ור ˘˜˙ י„ מכריע ב ˜ פ ˙ לסמלים יים ˙ ים כעזרים חזו ˘ מ ˘ . ‰ם מ ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ מו‚בלו ‚ים וכמענ‰ ˘ ומו ˙ מי„ע, רעיונו ˙ ‰מסייעים ב‰עבר וב‰. על י„י ˙ ‡ו ‰כ ˙ פ‰ ‰מילולי ˘‰ ˙ יים ב‰בנ ˘˜ ל ˙ רים עבור ‰יל„ים עם מו‚בלו ˆ בסמלים יו ˘ ימו ˘‰ ˙‡ ל‰ם ל‰בין ˙ ר ˘ ‰ ‰מ‡פ ˘ סביב‰ נ‚י ˙ ו‚ניטיבי ˜ רל ו‡חרים, ˜ עבורם )עוזי‡ל ˙ ‡מ ˙ ור‰ ‰מו ˆ ‰מי„ע ב .(2011 1 ‰ מונ ˙

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=