שנתון מספר 38 - isaac 2023

41 ר‡ל ˘ - י ˜ ון ‡ייז ˙ נ ˘ 2023 מורכבים: ˙ ור ˘˜˙ ורכי ˆ למי„ים עם ˙ רב ˜ רי‡‰ ב ˜ ליל ˆ ˙ ר ‡ו ˘˜ ו ˙ נועו ˙‰ „ בלימו ˙„˜ מ ˙ ‰מ ˙ ‰ ‰פונטי ˘ ‰‚י ˙ יבו ˘ ח .2 נים ˘ ו ˘ יפ‰ רובינזון ‰ר 1,2 סבל„י ‰רוסי, ˙‚ „"ר יים מורכבים מו‚„רים ˙ ור ˘˜˙ רכים ˆ למי„ים עם ˙ ‰˜ ל‰ם ל‡ מספי ˘ ‰ ‰„בור ˙ ור ˘˜˙‰ ר ˘‡ למי„ים ˙ כ יים מוטוריים ‡ו ˘˜ , יי „יבור ˘˜ ל ˘ ו„ ‰יום יומי ב ˜ פ ˙ ל על פי .(Light et al., 2008) ו‚ניטיבי ˜‰ „ ו ˜ פ ˙ יים ב ˘˜ למי„ים ‡לו ˙ ,˙ ור ˘˜˙‰ ˙ לינ‡י ˜/‰ „יווח ‰מור רי‡‰ ˜‰ ˙˘ י ניכר ברכי ˘ ו ˜ „ים עם ˜ פ ˙ מ ל ˘ ˙‡ ‰‚„ר‰ ז ˘ יין ˆ וב ל ˘ ח .(Caron et al., 2020) למי„ים ˙ ˙ מורכבים כולל ˙ ור ˘˜˙ ורכי ˆ למי„ים עם ˙ ˙ כלי ˘ ˙ למי„ים עם מו‚בלו ˙ , כולל ˙ ויו ˜ עם מ‚וון ל ,ASD ף ‰‡וטיזם/ ˆ למי„ים על ר ˙ ,˙ י ˙ חו ˙ פ ˙‰ ˙ י ומחלו ˙ פ ˘‰ חום ˙ י ב ˙ חו ˙ פ ˙‰ למי„ים עם עיכוב ˙ .˙ נ„ירו ˙ סמונו ˙ ו למי„ים ‡לו ˙ „ ל לימו ˘ ‰‰ ‰‚בו ˙ יבו ˘ כיום מכירים בח ים ˘ ר‡ל ובעולם כי ל‡נ ˘ ‰‰בנ‰ בי ˙ יימ ˜ וב, ו ˙ רו‡ וכ ˜ רי‡‰ ˜ ל ˘ ˙ מיומנויו ˘ לרכו ˙ זכו ˘ רכים מיוח„ים י ˆ עם ים ˘ ל‡נ ˙ וויון ‰ז„מנו ˘ ˜ בחו ˙ מעו‚נ ˙‡ ז ˙ יב‰. זכו ˙ וכ .(1998 ,˙ )‰כנס 1998- נ"ח ˘˙ ,˙ עם מו‚בלו ו‚ניטיבי ‰כולל ˜ ‰ליך ˙ לב ˘ רי‡‰ מורכב ומ ˜‰ ‰ליך ˙ ף ˆ ‰ר ˙ י, ‰בנ ˙ ‰‚ירוי ‰חזו ˙ ליט ˜ : לבים ˘ מספר ‰ליכי ˙ ,(‰ פ ˘‰ לפי כללי ˙ יו ˙ ל ‡ו ˘ ף ˆ ו‚רפי )ר ˙ ‰‡ור ור‚ם ˙ י, מ ˙ ו‚רפי, חזו ˙ עיבו„, ב‰ם ‰מי„ע ‰וויזו-‡ור ˙ מעו ˘ ור‚ם למ ˙ וני, ול‡חר מכן מ ˘ למי„ע פונולו‚י ול ˙ (. בספרו 2014 ,˘ ל טוב לי ופרי ˆ‡ ,‰˜ ול ˜- ‰מיל‰ )בלום ‰ליך ˙ ˙‡ ‡רים ˙ ריים ‰מ ˜ ‰ מו„לים עי ˘ לו ˘ יימים ˜ עובר על ˘ ‰ליך ˙ רי‡‰. ‰מו„לים נב„לים ז‰ מז‰ ב ˜‰ וב‰ ˙ מ‰מיל‰ ‰כ ˙ מעו ˘ מ ˙˜ ור‡ ע„ ל‰בנ‰ ו‰פ ˜‰ :(1987 , )‚יליס רי‡‰ ˜‰ על ˘‚„ ם ˘ – Bo�om-Up . מו„ל מט‰-מעל‰ 1 ˙ ליליו ˆ‰ ˙ נבנ‰ מזי‰וי ‰יחי„ו ˘ ‰ליך ‰יררכי ˙ כ ˙˜ במיל‰ וע„ ל‰פ ˙ נועו ˙ ורים ו ˆ ר – עי ˙ ביו ˙ טנו ˜‰ .(2014 , אצל טוב לי ופריש, Lipson & Wixon) .˙ מעו ˘ ‰מ ר‡ ‚ם ‰מו„ל ˜ - נ Top-Down . מו„ל מעל‰-מט‰ 2 ˙ מעו ˘ רי‡‰ „רך מ ˜ - ‰‚לובלי ‡ו ‰מו„ל ‰‡נליטי רי‡‰ ˜‰ ‰ . על פי מו„ל ז Meaning emphasis approach מ‰יחי„‰ ˙ מעו ˘ מ ˙˜ נבנ‰ מ‰פ ˘ , ‰ליך ‰יררכי ˙ ‡ ‰י ˙ יו ˙ פט, ע„ לזי‰וי ‡ו ˘ למ‰ - מ‰מיל‰ ומ‰מ ˘‰ .(2014 ,˘ לילים במיל‰ )טוב לי ופרי ˆ ו ני ‰מו„לים ˘ לב בין ˘ טיבי - מ ˜‡ . ‰מו„ל ‰‡ינטר 3 מך על מי„ע ‚רפמי-פונמי ˙ ור‡ מס ˜‰ . ו„מים ˜‰ ˙ ‰מיל‰, מוספיו ˙ בני ˙) ליל(, מורפולו‚י ˆ-˙ ר ‡ו ˘˜) פט( וסמנטי ˘ ום ‰מיל‰ במ ˜ חבירי )מי ˙ ,(˙ חיליו ˙ ו סט, עם ˜ למבנ‰ ‰ט ˙ ייחסו ˙‰ וך ˙ ( ר ‰סמנטי ˘˜‰) אצל טוב-לי McClelland & Elman)ו„ם ˜ ו„ם וניסיון ˜ י„ע .(2014 ופריש, על ‰מו„ל ˙ בסס ˙ כיום מ ˙ ‰ ‰רווח ˘ ‰‚י ל ˘ ילוב ˘ ‡ רי‡‰ ‰י ˜‰ טיבי ועל ‰‰נח‰ כי ˜‡ ‰‡ינטר ומכים ז‰ בז‰. ˙ ביל ו ˜ ים במ ˘ רח ˙ מ ˘ ‰ליכים ˙ ˙ וכניו ˙ ר„ ‰חינוך רו‡‰ ב ˘ ‰‡‚ף לחינוך מיוח„ במ כנון ˙ וב‰ ל ˘ ‡ ח ˆ מו ˙„ ו ˜ ל ‰חינוך ‰ר‚יל נ ˘ ‰לימו„ים רכים מיוח„ים ˆ למי„ים עם ˙ ‰לימו„ים ו‰‰ור‡‰ עבור רב ˜ ו„ ב ˜ פ ˙‰ ˙ ברמ ˙ ונו ˘‰ .‰„ וכבסיס ללמי כנים ובחומרי ‰לימו„ ˙ ב ˙ ערבויו ˙‰ ˙ למי„ים מחייב ˙‰ ˙ ‡מו ˙‰ :˙ ‰לימו„ים ‰ר‚יל‰, וכולל ˙ וכני ˙ ביחס ל ‡ו ‰רחב‰ (Modifica�ons) ינויים ˘ ,(Accommoda�ons) ˙ בט‡ו ˙ ‡ל‰ מ ˙ ‡מו ˙‰ . ל ‰חומר ˘ (expansion) מי„ע וחיבור לי„ע ˙ למ ˘‰ ורך ˆ ‡ים ל ˘ ל נו ˘ ˙ וספ ˙ ב ‡ ייחו„י ˘ ל נו ˘ ‰ ו/‡ו ‰וספ(Alterna�ves) ˙ יים וחלופו ˜ ר ˘‡ , ל ‰חינוך ‰ר‚יל ˘ ‰לימו„ים ˙ וכני ˙ ‡ינו מופיע ב ˘ ל מ‡פיינים מיוח„ים ˘ למי„ים ב ˙‰ מ ˜ עבור חל ˘ נ„ר .(2007 , ר„ ‰חינוך ˘ יים )מ ˘ ו‡י ˙ ור ˘˜˙ ורכי ˆ למי„ים עם ˙ רב ˜ ב ˙ ערבו ˙‰ רי ˜ מח ˙ ‡מו ˙‰ ‡ם ‰כולל ˙ מורכבים מר‡ים כי לימו„ מכוון ומו למי„ים ‡לו ˙ ר ל ˘ ב ‰למי„‰ ‡כן מ‡פ ˆ˜ וב ˙ „ירו ˙ ב ˙ רו‡ מילים ‚לובליו ˜ ליל ול ˆ-˙ ר ‡ו ˘˜ „ ללמו ˙ . ‡ולם למרו (Caron, 2016; Caron et al., ,2020) ע„יין חוסר ˘ , י ˙‡ רב ‡וכלוסיי‰ ז ˜ ו ב ˘ נע ˘ רים ˜ ‰מח רי ˜ ורך במח ˆ ˘ . בנוסף י ˙ ‰ ‰מוע„פ ˘ ‰סכמ‰ ל‚בי ‰‚י ˙ פ‰ ‰עברי ˘ ל ˙ וני ˘ ול ˙ י ˙ רבו ˙ ‡מים ˙ ‰מו ˙ ערבו ˙‰ יים ˜‰ ‰י„ע ˙‡ ול‰כליל ˙ נו ˜ מס ˜ כ„י ל‰סי מורכבים „וברי ˙ ור ˘˜˙ ורכי ˆ למי„ים עם ˙ ˙ ל‡וכלוסיי .˙ פ‰ ‰עברי ˘‰ ,˙ ור ˘˜˙ ב ˙ ‰ ל‰פרעו ˜ , ‰מחל ˙ וחליפי ˙ ומכ ˙ ˙ ור ˘˜˙ ‰מעב„‰ ל 1 ‡רי‡ל ˙ ‡וניברסיט ˙ ור ˘˜˙ ˙ לינ‡י ˜ , ר„ ‰חינוך ˘ מ 2

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=