שנתון מספר 38 - isaac 2023

44 ר‡ל ˘ - י ˜ ון ‡ייז ˙ נ ˘ 2023 תקציר: מספרם של ילדים עם קשיי תקשורת שמסתמכים על תקשורת תומכת וחליפית )תת״ח( לצורך השתתפות באינטראקציות חברתיות הולך וגדל. קלינאיות תקשורת אחראיות על ארגון לוחות התקשורת והתאמתם לצורכיהם של הילדים, החל בבחירת סוג התצוגה ופריסת אוצר המילים, ועד לצבעם של הסמלים וגודלם. עם זאת, מעטים המחקרים הבוחנים את מודעותן של הקלינאיות להמלצות הקיימות בספרות המקצועית לגבי היבטים אלה של ארגון הלוחות, ומעריכים את האתגרים שבהן נתקלות הקלינאיות ביישומן של המלצות אלה. נקודת המוצא של המאמר הנוכחי היא שחקירה של עמדות הקלינאיות ביחס לתהליך ארגון לוחות תת"ח יכולה לשפוך אור על האתגרים השונים, וכפועל יוצא לתרום להצלחת ההתערבות. לצורך חקירה זו נבחרה פרדיגמת מחקר איכותנית קלינאיות שעובדות עם 15 שכללה ראיונות חצי-מובנים עם ובעלי ניסיון 6-3 ילדים עם קשיי תקשורת דיבור ושפה בגילאי של יותר משנתיים בתחום. ניתוח הראיונות העלה מספר מוקדי קושי שבהם נתקלות הקלינאיות בתהליך ארגון לוחות תקשורת. תוצאות המחקר מצביעות על השיקולים שמשרתים את המטפלים, ובעיקר את קלינאיות התקשורת, בתתי שלבים לפני הכנת הלוח ובמהלך עבודתן עם ילדים בעלי קשיי תקשורת, דיבור ושפה. ממצאי המחקר מעידים על קשיים ניכרים בתהליך בניית לוחות התקשורת, ותחושת מיעוט זמן ומשאבי ידע הנדרשים לצורך ארגון הלוחות ובנייתם. בנוסף, הקלינאיות האירו את המחסור הניכר במשאב כלי הערכה הנדרשים לפני בניית לוחות התקשורת ובמהלך ההתערבות. ממצאי המחקר משקפים את המשמעות ואת החשיבות של הרחבת הידע בנושא ארגון לוחות תקשורת ובעיקר את יישומם של כלי הערכה כמשאבים נדרשים להגברת היעילות של ארגון ועיצוב הלוחות. אתגרים בתהליך בניית לוחות התקשורת אמצעים טכנולוגיים לתקשורת תומכת וחליפית )תת"ח( זמינים באופן נרחב ומשפיעים על חיי היומיום של אנשים עם מוגבלות (. אמצעים אלה מסייעים McNaughton & Light, 2013) במקרים שבהם ערוצי התקשורת המרכזיים )דיבור, כתיבה, סימון, ג'סטות( אינם מספקים את צורכיהם התקשורתיים, בין אם בשל סיבות התפתחותיות ובין אם בשל פגיעות נרכשות. אמצעי תת"ח מאפשרים תמיכה משמעותית בהשתתפותם של המשתמשים במתרחש בסביבתם, תומכים בהתפתחותם, מקדמים את שילובם בחברה ומשפרים את איכות חייהם ;Beukelman & Mirenda, 2005; Light, 1997) (. העשייה Radici et al., 2016; Pennington, 2008 ובין אם high-tech המחקרית סביב תחום התת"ח )בין אם (, עוסקת בהקשרים של טיפול וחינוך, וכן בסוגיות low-tech תיאורטיות, מתודולוגיות ומעשיות שונות, כגון הערכה והתערבות .(Kent-Walsh & Binger, 2018; Cur�s et al., 2022 ' )ר הפיתוח של מערכות תת"ח המשלבות סמלים מסוגים שונים והחשיבות של התאמתן של מערכות אלה לצרכים הייחודיים של המשתמשים הופכים בעשור האחרון למוקד מחקר (. כחלק מההכרה Light et al., 2019 משמעותי )ר' למשל בחשיבות של הנגשת המחקרים העדכניים לאנשי ולנשות המקצוע המשלבים תת"ח בעבודתם, המאמר הנוכחי מבקש לסקור כמה מההיבטים המרכזיים הכרוכים בבניית אמצעים אלה ובשימוש בהם, בדגש על לוחות תקשורת עבור ילדים עם בעיות תקשורת בגיל גן, תוך התייחסות לתמונת המצב העולה מהשטח בישראל לגבי התמודדותן של קלינאיות תקשורת עם היבטים שונים אלה. תכנון מערכות תקשורת תומכת וחליפית תכנון מערכת תת"ח, ובייחוד מערכת תת"ח המיועדת לשימושם של פעוטות וילדים, מצריך התייחסות למספר היבטים. לדוגמה, ישנה חשיבות להתאמה תרבותית-חברתית של הטכנולוגיה לחייו של הפרט ולמשפחתו. יתרה מכך, על Light & Drager,) המערכת "לצמוח ולגדול" יחד עם הילד (. כך היבטים תרבותיים, חברתיים ורעיוניים שונים של 2002 הילד, של המטפלים ושל האנשים הקרובים אליו צריכים לבוא לידי ביטוי באופן הבנייה הראשוני של הלוחות ובעיצובם הדינמי והמתמשך. אחד האתגרים העומדים בפני מטפלים העובדים עם תת"ח - מטפלי תקשורת, דיבור ושפה ואחרים - הוא בניית לוח תקשורת וארגונו תוך שמירה על איזון בין יתרונות התקשורת שמציע הלוח לבין מידת המורכבות הנדרשת למשתמש ללימוד (. השגת Beukelman, 1991) האופן שבו ניתן להשתמש בלוח איזון זה דורשת הן את אפיון הצרכים של המשתמש ויכולותיו Light & והן את הבנת השיקולים הכרוכים בעיצוב המערכת ) (, וזאת כיוון שהמאפיינים האישיים של McNaughton, 2013 המשתמש משפיעים על היכולת ללמוד את הסמל )למשל, חוויות ויכולות קוגניטיביות, או דרך החשיפה לסמלים .(Alant et al., 2010; Hetzroni & Neeman, 2013 )ראו למשל בתהליך פיתוחו של לוח התקשורת יש לקבל מספר החלטות, כאשר העיקריות שבהן סובבות סביב הארגון הכללי של הלוח, בחירת הנושאים שבהם עוסק הלוח, בחירת אוצר המילים (. החלטות אלה כרוכות לא Judge et al., 2023) וארגון המילים רק בשיקולים לשוניים סמנטיים ופרגמטיים אלא גם בשיקולים קוגניטיביים ותפקודיים. כך, מחקרים שונים הראו כי יש להתחשב בעיבוד חזותי בעת הכנת תצוגות סמלים גרפיים (Na et al., 2016; Thistle & Wilkinson, 2017; Wilkinson & Jagaroo, 2004; Wilkinson et al., 2006; 2008) ( במיוחד לאור צרכים אישיים ורגישויות Franklin et al., 2008) .(Hetzroni & Neeman, 2013) חושיות ספציפיות אתגרים בתהליך בניית לוחות התקשורת רנא טנוס, ברכה ניר, אורית חצרוני

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=