שנתון מספר 38 - isaac 2023

45 ר‡ל ˘ - י ˜ ון ‡ייז ˙ נ ˘ 2023 לשם איסוף המידע הנחוץ לקבלת ההחלטות לגבי פיתוח לוח התקשורת, נדרשת הערכה ראשונית של המשתמש. כחלק מהערכה זו יש צורך לבחון אספקטים שונים, כמו הצרכים המיידיים של המשתמש, הסביבה התומכת, המחסומים, הנגישות וכן הציפייה לגבי הצרכים העתידיים )ראה למשל (. שיקולים Beukelman & Mirenda,2005 מודל ההשתתפות אלה משתקפים בתכונות הפיזיות של ארגון הלוח, בפריסה שלו ובסוג הסמלים ומיקומם, וצפויים להשתנות לאורך זמן ככל שהצרכים משתנים, הסביבות מתרחבות, והיכולות מתרבות (. לשם כך נדרשת Thistle & Wilkinson, 2015) ומתעדכנות הערכה מתמשכת, חוזרת ונשנית ככל שהזמן עובר והיכולות התקשורתיות מתרחבות. (, לוח Light et al., 2019 ' כפי שעולה ממחקרים שונים )ר תקשורת שמעוצב ללא הערכה והתייחסות למכלול שיקולים אלה וללא התאמתו לצורכי הילד/ה, עלול ליצור חסמים במקום לקדם את התפתחותו התקשורתית והלשונית של המשתמש. כך לדוגמה, לוח תקשורת שהניווט בו אינו מותאם, גורם לפגיעה ביכולת הגישה לסמלים ולהאטה במהירות הגישה, למקרים תכופים יותר של חוסר הבנה ולתסכול כללי הן למשתמש והן לשותפי התקשורת. למעשה, בחירה מושכלת של המערך של הסמלים, של סוג הסמלים, של ערכת הצבעים וכדומה, קשורה קשר הדוק לשיפור יכולות התקשורת של המשתמש ולמיקסום היתרונות של אותם סמלים גרפיים .(Angermeier et al., 2008) ארגון הלוחות לוחות תקשורת מתאפיינים במגוון רחב של סוגי תצוגות. במקרים רבים ניתן לקבל דוגמאות של לוחות אשר מתוכננים על ידי היצרן. מרביתם נשענים על מערכות ייצוג גרפיות (, ומציעים אפשרויות שונות לארגון של Lindsay, 2010) ,(Radici et al., 2016) סמלים גרפיים ואורתוגרפיים אלה במיוחד במונחים של תצוגה סטטית או דינמית, תצוגת רשת או תצוגה מבוססת אירוע, תצוגה הכוללת אנימציה ותצוגה Boster, Benigno & McCarthy,) המותאמת באופן אישי (. לכל אחד מסוגי התצוגות יתרונות וחסרונות משלו 2017 (. המשתמש מנווט אל הדפים Wilkinson & Jagaroo, 2004) Beukelman & הרלוונטיים כדי להפיק מסרים וביטויים שונים ) (, כאשר הניווט מושפע ממספר הפריטים Mirenda, 2005 (, שאותם יש להתאים Judge et al., 2023) ומשיטת הניווט להעדפותיו ולצרכיו של המשתמש. כך ניתן למשל, לארגן את התצוגה במערכת טיפוסית כדפים המחולקים לקטגוריות Light & סמנטיות, כגון "אוכל", "לבוש", "פעולות" וכו' ) (, וזאת בהתאם לצרכיו Drager, 2007; Judge et al., 2023 של המשתמש ועל פי העדפותיו. הפריסה הפיזית של התצוגה ממלאת תפקיד חשוב בכל הקשור לקלות השימוש בלוח התקשורת. על הגדרות העיצוב לעמוד במספר קריטריונים שמטרתם לשפר את יכולת הגישה של המשתמשים למערכת, כגון אטרקטיביות ויצירת עניין (; התאמת פריסת הלוח לחיי היומיום Light et al., 2007) Light & Drager, ; ולפעילויות השכיחות שלהם )למשל, משחק (; מידת ההתאמה של התצוגה לרקע התרבותי של 2002 ;(Drager et al., 2004) המשתמשים; ידידותיות למשתמש גמישות ודינמיות המותאמות ליכולות התקשורת והשפה (; ההתאמה Light at el., 2002) המתפתחות של המשתמשים Light לצרכים הפיזיים וליכולות הקוגניטיביות של המשתמש ) (& McNaughton, 2013; Thistle & Wilkinson, 2015 וקלות ההנגשה של התצוגה הן למשתמשים והן לבני משפחה .(Light & Drager, 2002) אחרים פריסת הסמלים מספר מחקרים הדגישו את החשיבות של בחירת ארגון ( הציעה Light 1992) , הסמלים במהלך בניית הלוחות. לדוגמה חמש גישות שונות לארגון אוצר המילים: טקסונומי, מבוסס אירוע, סמנטי-תחבירי, אלפביתי ואידיוסינקרטי, שמטרתן לסייע בלימוד הסמלים, בזכירתם ובניווט אליהם. לדוגמה, ארגון תחבירי מתייחס לארגון סמלים לפי קטגוריות לקסיקליות )שמות עצם, פעלים, תארים( בעמודות המסודרות על פי סדר המילים המאפיין את השפה ועל פי כיוון הכתיבה )באנגלית - משמאל לימין(, בניגוד לסידור אלפביתי, המתמקד בסדר האותיות בשפה או לארגון טקסונומי, המתייחס לארגון של קטגוריות היררכיות )למשל, אירועים, אנשים, מקומות, כלים(, ולבסוף, לארגון האידיוסינקרטי שמתמקד בהעדפותיו האינדיבידואליות והספציפיות של המשתמש. כפי שמראים ועמיתיה, לכל אחת מהגישות הללו יש Light מחקריה של מאפיינים גרפיים שיכולים להשפיע על יכולת הניווט של הילד (. סוגי Light & Drager, 2002 בלוחות תקשורת )ראו למשל ארגון שונים אלה מדגישים את החשיבות הטמונה בידע המקצועי של המטפלים לגבי מאפייניה של השפה המדוברת בסביבתו של הילד בכל הקשור לעיצוב לוחות התקשורת, החל בשכיחות אוצר המילים המשמש את הילד ואת שותפי התקשורת שלו, עבור באופן הארגון של המילים כחלק מהמבנים התחביריים השכיחים בשפה והייחודיים לה, ועד לקשר בין השפה הדבורה לשפה הכתובה. נוסף לידע מסוג זה, מחקרים אלה מדגישים את החשיבות של ההבנה הפרגמטית של המטפלים ביחס לצרכים התקשורתיים של המשתמשים .(Van Tatenhove, 2005 )ראו למשל מחקרים שונים מעידים על כך שעיצוב תצוגה התומך בלמידה מוטורית עשוי בסופו של דבר להקל על התקשורת על ידי צמצום הזמן הנדרש מהמשתמשים לצורך החיפוש אחר Wilkinson & Jagaroo) הסמלים. זאת ועוד, כפי שמראים (, היבטים של נוירו-קוגניציה תפיסתית חזותית הם 2004 משמעותיים בהקשר של עיצוב לוחות תת"ח, בדגש על ארגון פריסת הסמלים, מיקומם ומאפיינים חזותיים שלהם

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=