שנתון מספר 38 - isaac 2023

46 ר‡ל ˘ - י ˜ ון ‡ייז ˙ נ ˘ 2023 (2018) ועמיתים Thistle , )כגון צורה, גודל וצבע(. לדוגמה השוו את ההשפעה של שני עיצובי תצוגה על מהירות זיהוי 5 עד 3 הסמלים בקרב ילדים שהתפתחותם תקינה בגילי שנים. תוצאות המחקר הדגישו את התועלת בשמירת עקביות במיקום הסמל בעיצוב הלוח, במקביל לחשיבות של ההתייחסות ליכולת הוויזואלית והמוטורית של הילד. המלצתם הייתה לשלב את הצוות המטפל בתכנון ההתערבות הטיפולית באמצעות התת"ח, כך שגודל המערך של הסמלים וארגון הסמלים – כולל סמלים קבועים המאפשרים ניווט לדפים אחרים – יתאימו ליכולות אלה. מאפיינים חזותיים של הסמלים הפריסה הפיזית של התצוגה מאפשרת הגדרה של מאפיינים חזותיים שונים, כגון סוג הסמלים, גודלם או צבעם. הסמלים הגרפיים והאורתוגרפיים המשמשים בתת"ח יכולים לכלול טקסט או ייצוגים גרפיים כגון תמונות, סמלים אידאוגרפיים .(Tenny, 2016) וכמובן שילובים שונים ביניהם Bhatnagar סוגיית גודל הסמל עלתה במחקרים מוקדמים )ר' &(, במיוחד בהתייחס להשפעה שיש Silverman, 1999 Sevcik, Romski & Adamson,) למאפיין זה על המשתמש (. גודל הסמלים מתייחס לרוב לצרכים המשתנים של 1991 הילד בהינתן גילו ובהינתן גודל אוצר המילים שלו (, וכן לשיקולים נוספים, כמו חדות הראייה של Bruno, 2005) המשתמש )כמו גם של שותף התקשורת(, מיומנויות מוטוריות, כגון דיוק ההצבעה של המשתמש, ויכולות (. אחת המגבלות של Woltosz et al.,1997) קוגניטיביות אמצעי התת"ח היא גודל הסמלים והתאמתם לאילוצים הפיזיים והתכנותיים של הלוח. נוסף לגודל הסמלים, היבטים הקשורים לצבע הסמלים המשמשים בלוח הם בין המאפיינים הנחקרים ביותר. הקלינאים והמטפלים המעצבים את לוחות התקשורת נדרשים לקבל החלטות לגבי צבע הסמל או הרקע שלו בכל פעם שמתווסף סמל נוסף לאוצר המילים בלוח התקשורת (. ממצאי הסקר שערכו Wilkinson et al., 2014) בקרב קלינאי תקשורת העלו כי Thistle & Wilkinson 2015 השימוש ברקע צבעוני של סמלים כרמז סמנטי הוא פרקטיקה נפוצה בקליניקה. הרציונל הנפוץ ביותר לארגון הסמלים היה שצבע הרקע מספק רמז תחבירי-סמנטי, כלומר קטגוריה לקסיקלית )לדוגמה, רקע ירוק לפעלים(. הקלינאים אף דיווחו על שימוש ברקע צבעוני במטרה למשוך את תשומת ליבו של המשתמש לסמלים ספציפיים ולצורך ארגון התצוגה כך Thistle &) שתתמוך במודל השפה של שותפי התקשורת (. חוקרות אלה מצביעות על כך שבמקרים Wilkinson, 2017 שבהם סידור הסמלים מאורגן באופן שבו הם חולקים צבע, קיימת הפחתה בדרישות העיבוד הקוגניטיבי של המשתמש, כפי שניכר מזמני חיפוש מהירים יותר. מחקרים ספורים חקרו את השפעתו של צבע הסמלים על יכולת הניווט של ילדים. חלקם העידו על כך שצבע מסיח את Ropar דעתם של המשתמשים יותר מאשר צורתו של הסמל ) &( וכן שהוא Mitchell 2001; Ropar & Peebles 2007 Carriere et al.,) משפיע על הזיכרון לטווח ארוך של הסמלים (, בעוד שאחרים הראו שלצבע ולניגודיות יש השפעה 2008 שלילית על לימוד סמלים גרפיים ועל מהירות ודיוק הגישה לסמלים בלוחות רשת בקרב ילדים בעלי התפתחות תקינה Hetzroni & Neeman, 2013; Thistle & Wilkinson, )למשל 2009; Wilkinson & Coombs, 2010; Thistle & Wilkinson, ( הראה שלא Hetzroni & Neeman 2013) (. מחקרן של 2017 היה הבדל בין הסמלים הצבעוניים לסמלים בגווני אפור בעת רכישתם. עם זאת, היכולת להכליל נמצאה קלה יותר אצל מחצית מהילדים כאשר הם הכלילו את הסמלים שהיו במקור בגווני אפור לסמלים צבעוניים, לעומת מקרים שבהם התבקשו להכליל סמלים שהיו צבעוניים במקור לסמלים בגווני אפור. לגבי השאר, צבע לא השפיע על ההכללה. מחקרם של (, שעסק בצבעי הרקע, Wilkinson, Carlin & Thistle 2008) הראה שילדים עם אוטיזם נעזרו בצבעי הרקע של סמלים כרמז לשיוך הקטגוריאלי של הסמל, להבנת הקטגוריות ולהכללה. מטרת המחקר כפי שעולה מסקירה קצרה זו, הספרות העוסקת במאפיינים השונים הכרוכים בעיצוב לוחות תקשורת כמו גם בחשיבות התאמתם של מאפיינים אלה על פי צרכיו והעדפותיו של כל ילד היא ענפה. עם זאת, למרות המודעות ההולכת וגוברת באשר לסוגיות אלה, מעטים המחקרים שבחנו את מודעותם של המטפלים לגבי האתגרים העומדים בפניהם בתהליך הנגשת תת"ח למשתמשים בכלל ולילדים בפרט, ועוד פחות מכך בחנו את עמדות המטפלים בנוגע לארגון ולעיצוב לוחות תקשורת (. חקירתן Judge et al., 2023 לילדים עם קשיי תקשורת )ראו של התפיסות והעמדות של קלינאיות תקשורת ביחס לנושאים אלה והבנתן יכולות לשפוך אור על הגורמים המשפיעים על בחירותיהם של המטפלים בארגון הלוחות, וכפועל יוצא מכך על הצלחת ההתערבות. לאור זאת, מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את תפיסותיהן של קלינאיות תקשורת בישראל בעת ארגון לוח תת"ח עבור (. שאלת המחקר Tanous, 2021) ילדים עם קשיי תקשורת המרכזית הייתה: מהן תפיסותיהן של קלינאיות תקשורת לגבי ארגון לוחות תקשורת עבור מטופלים עם מורכבויות בתקשורת בגיל הגן? באופן ספציפי, האם תשובותיהן של קלינאיות התקשורת ישקפו מודעות להמלצות השונות העולות מהמחקרים?

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=