שנתון מספר 38 - isaac 2023

91 ר‡ל ˘ - י ˜ ון ‡ייז ˙ נ ˘ 2023 ום „בר עלינו בלע„ינו" ˘" – " -‰ספר "‡ון ˙ בבי 2023 "ח ˙˙ יום ˙ ור ˘˜˙ לינ‡י ˜ , י ˜ ; ‚י‡ רו„ובס ˙ ור ˘˜˙ ˙ לינ‡י ˜ , י ˙ מ‰ חרו ˜˘ ;˙ ור ˘˜˙ ˙ לינ‡י ˜ ,‚ נוע‰ ויטנבר ˙ י ˙ ממלכ ˙ חינוכי ˙ -‰ספר "‡ון" ‰ו‡ מס‚ר ˙ בי ˙ מורכבו ˙ מוטוריו ˙ ויו ˜ מוחין ול ˜ ו ˙ י ˘ למי„ים עם ˙ ל פ"‚ למ„ו ˘˙ ‰לימו„ים ˙ נ ˘ למי„‰. ב ˙ בעלי יכולו מ‰ם 15%- ‡'-י''‚. כ ˙ ו ˙ למי„ים בכי ˙ 150- -‰ספר כ ˙ בבי .(˙ וחליפי ˙ ומכ ˙ ˙ ור ˘˜˙) "ח ˙˙ ים ב ˘ מ ˙˘ מ "ח" ˙˙ -‰ספר "‡ון" "יום ˙ נ‰ נערך בבי ˘ 15- ך כ ˘ במ למי„ים ˙‰ ˙ מ ˆ י‡ ‰מיוע„ ל‰ע ˘ י. ז‰ו יום ˙ נ ˘ ם בחיי ‰יום ˙ לבו ˙˘‰ ˙ "ח, ל‰‚בר ˙˙ ים ב ˘ מ ˙˘ ‰מ ˙ וו ˆ‰ רב ˜ ב ˙ ‰מו„עו ˙‡ -‰ספר ול‰על ˙ יום בבי ם ‰ם ˙ ‡י ˘ יים ˙ ור ˘˜˙‰ ‚רים ˙‡ למי„ים ל ˙‰ ו מו„„ים. ˙ מ -‰ספר ˙ בבי ˙ ור ˘˜˙‰ ˙ לינ‡יו ˜ לינ‡י ו ˜ נים ˘‰ ל‡ורך ˙ רו ‰ז„מנויו ˆ "ח" וי ˙˙ "יום ˙ פעילויו ˙‡ ‰ובילו רים ˘˜˙ למי„ים ‰מ ˙ ל ˘ ‰ , יוזמ‰ ו‰ובל ˙ פו ˙˙˘‰ ל -‰ספר. ˙ "ח בבי ˙˙ ˙ עו ˆ ב‡מ י ˙ נ ˘‰ " "ח ˙˙‰ „ "יום ˜ פ"‚ מו ˘˙ ‰לימו„ים ˙ נ ˘ ב ום „בר עלינו בלע„ינו" ˘" ‰ ב‡מר ˜ עס בע ˜ ריכ‰ ל‰י ˆ ˙ לפי‰ מ„יניו ,(Charlton,1998) פעים ממנ‰. ˘ ‰ ‰מו ˆ בו ˜‰ ל חברי ˘ ‰ יר ˘ י ˙ פו ˙˙˘‰ ב "ח", ˙˙ ˙ מנ‰י‚ו ˙ˆ בו ˜" ˙‡ ר ˘‰ ‡מר‰ זו וב ˙‡ ר ˘‰ ב פיר‡", ˘ ‡יזי ˙ ר‡ל" ו"בי ˘ י ˜ "‡ייז ˙˙ עמו ˙ ב‰ובל "ח ˙˙ ˙ˆ בו ˜" ‚" פ ˘˙ ‰לימו„ים ˙ נ ˘ ˙ חיל ˙ מ‰ ב ˜ ‰ו ‰ ‰עבירו ˆ בו ˜ ב ˙ ‰פעילו ˙‡ .˙ -ספרי ˙ מנ‰י‚ים" בי ‰˙ ‰ זו מנ ˆ בו ˜ .‰˙ כי ˙ ומחנכ ˙ ור ˘˜˙ ˙ לינ‡יו ˜ י ˙˘ י'-י"ב, ‰יכולים ˙ ו ˙ בכי ˙ למי„ו ˙ למי„ים ו ˙ ‰˘ חמי ורך ‰בע‰ ˆ ל‰ם ל ˘ "ח ˙˙‰ עי ˆ ב‡מ ˘ מ ˙˘‰ ל ‰ˆ בו ˜‰ מ‡י וספונטני. חברי ˆ ב‡ופן ע ˙ ור ˘˜˙ ו כנון ˙ י ב ˙ מעו ˘ פעיל ומ ˜ חו חל ˜ "ח ל ˙˙ ים ב ˘ מ ˙˘ ‰מ ."2023 "ח ˙˙ ום "יום ˘ ויי ˙ ל ‡וכלוסיי ˘ י ˘ ו ˜ „נים ב ˙ ונים בספרו ˘ ˙ ורו ˜ מ ˙ יו ˆ˜‡ ור ‡ינטר ˆ "ח ליזום ולי ˙˙‰ י ˘ מ ˙˘ מ ל, ˘ מ‡י. למ ˆ ב‡ופן ע ˙ יו ˙ מעו ˘ מ ˙ יו ˙ ור ˘˜˙ ‡ו כי ליל„ים ולנערים ˆ מ .Raghavendra et al (2012) ר ˘˜˙ ל ˙ ‰ז„מנויו ˙ נן פחו ˘ "ח י ˙˙ ים ב ˘ מ ˙˘ ‰מ ˙ ר ליל„ים עם מ‚בל‰ פיזי ˘‡ במ‰לך יום ‰לימו„ים מ כלל. ˙ בלב„ ‡ו לל‡ מ‚בלו יים במ‰לך ˙ רים חבר ˘˜ ˙ רים פחו ˆ ‡ם לכך ‰ם יו ˙‰ ב "ח ˙˙ ˙ ‰מערבו ˙ יחו ˘‰ ך ˘ -‰ספר. מ ˙ חיי ‰יום יום בבי ר ˙ ים רבים יו ˆ מ‡מ ˙ ו ˘ ר, ו‰ן „ור ˙ ‡רוך יו ˙ נוט‰ ל‰יו ˙ ור ˘˜˙‰ עי ˆ ב‡מ ˘ ימו ˘‰ , ". כמו כן ˙ "ר‚ילו ˙ יחו ˘ מ ˙ יר ˆ ‰ על י ˘˜ ים מו‚בל ומ ˙ לעי ˙ ו‰חליפי ˙ ומכ ˙‰ ˙ יו ˙ מעו ˘ ומ ˙ יפו ˆ ר ˙ יו ˆ˜‡ ‡ינטר .(Batorowicz et al., 2014) ל ˘ י ˘ ו ˜‰ ביעים על ˆ ונים מ ˘ ˙ ורו ˜ נוסף לכך, מ וכנ‰ ˙ ו ˙ ור ˘˜˙‰ ב ˆ˜ ˙‡ ‡ים ˙‰ ל ˙ י ˙ ‰סביב‰ ‰חבר "ח. נערים ‡ל‰ מ„ווחים על ˙˙ ים ב ˘ מ ˙˘ לנערים ‰מ חוסר ˙‡ -‰ספר מפ ˙ בי ˙ בסביב ˙ ר במ‰ירו ˘˜˙ ל ı לח יח. כמו כן, ‰ם מ„ווחים ˘‰ פי ˙ ו ˘ ל ˘ ˙ ‰סבלנו ‰ם בעלי ˘ ם נוטים ל‰ניח ˙ ‡ינם מכירים ‡ו ˘ ים ˘ ‡נ ˘ ל‰ם ˘ י ˘ ו ˜‰ ל ˘ בערכם ב ˙ ול‰פחי ˙ כלי ˘ ˙ מו‚בלו ל ‰סביב‰ ˘ ˘ ימו ˘ ר ב ˙ בט‡ בין ‰י ˙ ר. יחס ז‰ מ ˘˜˙ ל י כלפי‰ם וב„יבור "סביבם" ‡ו "„רכם". על ˙ בטון יל„ו ים ˘ מ ˙˘ מו„„ עם יחס ז‰, ‰נערים ‰מ ˙‰ ל ˙ מנ ע ‡ו ל‰ימנע ˆ יח‰ ב‡מ ˘‰ ˙‡ ˘ "ח נוטים לנטו ˙˙ ב בני ‰נוער .(Batorowicz et al., 2014) ממנ‰ , ‰כר‰ ˙ ייכו ˘ ˙˘ חו ˙ ו‡פים ל ˘ "ח ˙˙ ים ב ˘ מ ˙˘ ‰מ ‰„מיון ˙ ו„ו ˜ על נ ˘‚„ ˙ ימ ˘ וך ˙ ,‰ ו‰ערכ‰ מ‰סביב , ול‡ על ˙ ‰טיפוסי ˙ חו ˙ פ ˙‰ ביני‰ם לבני ‚ילם ב .(Wickenden, 2011a; 2011b) ‰‰ב„לים ביני‰ם ˙ˆ בו ˜" פו ב ˙˙˘‰˘ למי„ים ˙‰ ‡ם ל‡ל‰, ‚ם ˙‰ ב י‰ם ˙ יים „ומים בסביבו ˘˜ "ח מנ‰י‚ים" „יווחו על ˙˙ ˙‡ „ו ב‰על ˜ מ ˙‰ ‰ˆ בו ˜‰ ˙ , על כן מטרו ˙ ונו ˘‰ י„ום ‰‡ופן ˜ ל חברי‰ וכן ב ˘ ‰ ו‰יוזמ ˙ ‰מסו‚לו ˙˘ חו ˙ -‰ספר. ˙ בבי ˙ וו ˆ‰ למי„ים ו ˙‰ פסים על-י„י ˙ בו ‰ם נ ˘ ל ‰סביב‰ ˘ ˙ ‰מו„עו ˙‡ ל‰על ˘‚„ ן ˙ ך לכך, ני ˘ ב‰מ למי„ים ˙‰ ל ˘ יים ‰מורכבים ˙ ור ˘˜˙‰ ורכי‰ם ˆ ל ˙ במטרו ˙ „ו ˜ מ ˙‰ . -‰ספר ˙ "ח בבי ˙˙ ים ב ˘ מ ˙˘ ‰מ י ˘ מ ˙˘ ל מ ˘ ם ˙ פו ˙˙˘‰ ˙‡ ‡ל‰ נוע„‰ ל‰‚ביר .˙ ם ‰טבעי ˙ "ח מנ‰י‚ים" בסביב ˙˙ ˙ˆ בו ˜" "ח ב ˙˙‰ טים ˜ ני פרוי ˘ „נו ב ˜ מ ˙‰ ‰ ‡ל ˙ י‚ מטרו ˘‰ ל ˙ על מנ בניסוח ˜ ון עס ˘‡ ט ‰ר ˜ נ‰. ‰פרוי ˘‰ ריים במ‰לך ˜ עי -ספר "‡ון", ˙ " לבי ˙ ור ˘˜˙ ל ˙ זכויו ˙ "מ‚יל

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=