22 ר‡ל ˘ - י ˜ ון ‡ייז ˙ נ ˘ 2025 ˙ וח ספריי‰ „י‚יטלי ˙ פי ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ ים ליל„ים עם מו‚בלו ˘ ים נ‚י ˜ ח ˘ עם מ ˜ ן - מרפ‡‰ בעיסו ˘ ו ˘ בן ˙ * ‡ורי יר ˆ˜˙ יונל ˆ ר ˙ ‰ם ‡וכלוסיי‰ מ‚וונ ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ יל„ים עם מו‚בלו ˙ נ‰‚ו ˙‰ ו‚ניטיבי וב ˜ „ ו ˜ פ ˙ ב ˙ במ‚בלו ˙ ‰מ‡ופיינ ‰ליכי למי„‰, ˙ על ˙ פיעו ˘ ‡לו מ ˙ . מ‚בלו ˙ י ˙ ‚לו ˙ ‰ס חומים ˙ י ב ˙ ‚לו ˙ ו„ ‰ס ˜ פ ˙ ו ˙ רון בעיו ˙ יב‰, פ ˘ ח ˙ „מו ˜˙‰ ˙ יים. למרו ˘ יים ומע ˙ ונספטו‡ליים, חבר ˜ בסעיף ˙ - ‰מעו‚נ ˜ ח ˘ למ ˙ ‰מו„לים ‰חינוכיים, ‰זכו ˙ מ ˘ ל ‰‡ו"ם - ‡ינ‰ מיו ˘ „ ‰יל ˙ ל ‰‡מנ‰ לזכויו ˘ 31 ל ˘ ב ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ במלו‡‰ עבור יל„ים רבים עם מו‚בלו יים. ˙ ים ‰מסור ˜ ח ˘ ל ‰מ ˘ ˙ ו ˘ חוסר נ‚י ר ˜ ‰מח ˙ מטר ים ˘ ים נ‚י ˜ ח ˘ וב מ ˆ לעי ˙ ני ˘„ ‰ ח ˘ י‚ ‚י ˆ‰ ‰ ר ז ˜ מח ל ˘ יר ˘ ילוב י ˘ על י„י ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ ליל„ים עם מו‚בלו י ˙ מעו ˘ לפער מ ˙ ייחסו ˙‰ וך ˙ ,˙ ליני ˜ ˙ מומחיו .˙ ר‡יו ˙ מבוססו ˙ „י‚יטליו ˙ ערבויו ˙‰ ב ר ‰יו: ˜ ‰מח ˙ מטרו ˘ ימו ˘ ˙ חווים בע ˜ מרפ‡ים בעיסו ˘ ‚רים ˙‡‰ ( זי‰וי 1) ים עם ‡וכלוסיי‰ זו ˜ ח ˘ במ ים ˘ ים נ‚י ˜ ח ˘ ל מ ˘ ˙ וח ספריי‰ „י‚יטלי ˙ ( פי 2) ˙ ו ˘ ‰נ‚י ˙ רונו ˜ על ע ˙ ‰מבוסס ל ‰ספריי‰ ˘ ˙ יו ˘ ימו ˘‰ ו ˙ טיביו ˜ ‰‡פ ˙ ( ‰ערכ 3) ליני ˜‰ ‰„˘ ב ˙ ‰„י‚יטלי ‡וכלוסיי‰ יל„ים עם 25- ו ˜ מרפ‡ים בעיסו 15 פו ˙˙˘‰ ר ˜ במח נים, ˘ 12- ל 5 בין ˘ בטווח ‚ילים ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ מו‚בלו ˙ . ‰יל„ים ‡ובחנו עם מו‚בלו ˙ ונו ˘ „ ו ˜ פ ˙ ˙ ברמו (n=8) טרום ‰‡וטיסטי ˜ (, ‰פרע‰ על ‰ספ n=12) ˙ כלי ˘ (n=5) „‡ון ˙ סמונ ˙ ו כלים ון ˘‡ לב ‰ר ˘ ריים. ב ˜ לבים עי ˘ ‰˘ לו ˘ ר נערך ב ˜ ‰מח ˜ בעיסו ˙ י מובנים עם ‰מרפ‡ו ˆ ח ˜ עומ ˙ נערכו ר‡יונו ˙ ‚רים בעבו„‰ עם יל„ים עם מו‚בלו ˙‡‰ ˙ לבחינ ח‰ ˙ ני פו ˘‰ לב ˘ . ב ˙ מו ˘ ‰ן מיי ˘ ˙ ‡מו ˙‰ ו ˙ ו‚ניטיבי ˜ ל ˘ ‡ים ˘ ים בנו ˘ ים נ‚י ˜ ח ˘ עם מ ˙ ספריי‰ „י‚יטלי י ˘ לי ˘‰ לב ˘ . ב ˙ ו ˘‚ יב‰ ור ˙ ‰, כ ˜ ‰י‚יינ‰, מוטורי ,˙ בועו ˘ ‰˘ י ˘ ך ˘ ל ‰ספריי‰ במ ˘ ‰ ע‰ ‰ערכ ˆ בו וב ˘ ‡לוני מ ˘ ר ענו על ˜ ‰מח ˙ פו ˙˙˘ ול‡חר מכן מ יים. ˙ יים וכמו ˙ ‡יכו ˙ ‡ו ˆ ו ˙ יון ˆ ב ˙ ‰ספריי‰ ‰„י‚יטלי ˙‡ „יר‚ו ˜ בעיסו ˙ ‰מרפ‡ו יבלו „ירו‚ים ‚בו‰ים ˜ ים ˜ ח ˘ . ‰מ 5 וך ˙ מ 4.3 ל ˘ ע ˆ ממו וב ˘ (, "מ 4.7) " חיובי ‰ולם ˜ ל "חיזו ˘ ˙ ט‚וריו ˜ במיוח„ ב .(4.5) "˙ מיר‰ על מעורבו ˘" ( ו 4.6) " ‡ו„יו ברור ˙ י ביכולו ˙ מעו ˘ יפור מ ˘ „יווחו על ˜ בעיסו ˙ ‰מרפ‡ו ˙ חו ˙ פ ˙‰ ל ‰יל„ים, כמו ‚ם על ˘ ˙ ‰‰בנ‰ ו‰מעורבו וף פעול‰ ספונטני בין ‰יל„ים. ˙ י ˘ ו ˙ יו ˙ חבר ˙ מיומנויו ˙ רו ליל„ים עם מו‚בלו ˘ ים ‡פ ˘ ים ‰נ‚י ˜ ח ˘ ‰מ ח ˙ ולפ ˜ ח ˘ לבי ‰מ ˘ כל ˙‡ ע ˆ לב ˙ ו‚ניטיבי ˜ רכי‰ם ‰ייחו„יים. ˆ וך מענ‰ ל ˙ ˙ יו ˙ חבר ˙ מיומנויו ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ יל„ים עם מו‚בלו ˙ מ‰ווים ‡וכלוסיי‰ מ‚וונ ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ יל„ים עם מו‚בלו ˙ נ‰‚ו ˙‰ ו‚ניטיבי וב ˜ „ ו ˜ פ ˙ ב ˙ במ‚בלו ˙ ‰מ‡ופיינ יים ‡ל‰ ב‡ים לי„י ביטוי ב„רך כלל לפני ˘˜ .˙ ‚ל ˙ ‰מס טו‡ליים ‰כוללים ˜ ‰ליכים ‡ינטל ˙ פיעים על ˘ ומ 18 ‚יל י ˙ ‚לו ˙ ו„ ‰ס ˜ פ ˙ ו ˙ רון בעיו ˙ יב‰, פ ˘ למי„‰, ח American Psychologi-) יים ˙ ו‚ניטיביים וחבר ˜ חומים ˙ ב ˙ ו‚ניטיביו ˜ ˙ ל מו‚בלויו ˘ ‰ ‰‡טיולו‚י (cal Association ס ˜ ‡י ˙ סמונ ˙ , „‡ון ˙ סמונ ˙ ‚ורמים ‚נטיים כ‚ון ˙ כולל ˙ י ˙„ יפ‰ טרום לי ˘ כ‚ון ח ˙ יו ˙ סביב ˙ פעו ˘‰ , ביר ˘ ן ˆ זונ‰, סיבוכי לי„‰‘ כ‚ון חוסר חמ ˙-˙˙ , לרעלים .˙ טר‡ומטי ˙ ים כ‚ון פ‚יע‰ מוחי ˘ בים נרכ ˆ ומ ˙ ‚‰ ו‰טרמינולו‚י‰ סביב מו‚בלויו ˘ , ‰‰מ ˙ ‰יסטורי „מים ˜ י. מו„לים מו ˙ מעו ˘ חו ב‡ופן מ ˙ פ ˙‰ ˙ ו‚ניטיביו ˜ ˙ וויו ˘ עכ ˙ ולו‚י‰, בעו„ מס‚רו ˙ ויים ופ ˜ ו לי ˘ ר ‰„‚י ˙ יו במחסומים ˙ ‰מכירו ˙ ו ˜ חוז ˙ מבוססו ˙ ו ˘ ‚י ˙ ו ˆ מ‡מ ˜ „ ‡ך ור ˜ מ ˙‰ ום ל ˜ מיכ‰, במ ˙ ורכי ˆ יים וב ˙ סביב ר עם ‰מו„ל ˘ יי ˙ ינוי פר„י‚מטי ז‰ מ ˘ .˙ במ‚בלו ב ‰ביולו‚י( לבין ˆ י, ‰מב„יל בין פ‚יע‰ )‰מ ˙ ‰חבר .(˙ פו ˙˙˘‰ יים ‰מונעים ˙ )מחסומים חבר ˙ מו‚בלו ˙ ו‚ניטיבי ˜ ˙ עבור יל„ים עם מו‚בלו ˙ ‰חינוכיו ˙ ו ˘ ‰‚י למו„לים מכילים. מו„לים ˙ מופר„ו ˙ „מו ממס‚רו ˜˙‰ ל ˘ ום ˘ , יי ˙ ‡מו ˙‰ ˙ לב ˘ ‰ ‰מ ˘ ‡ל‰ מע„יפים ‚י ˙ ובניי ˙ חיוביו ˙ יו ˙ נ‰‚ו ˙‰ ˙ מיכו ˙ ,˙ טכנולו‚י‰ מסייע .(Schalock et al., 2021) ˙ י ˘ ‡י ˙ ‡מו ˙ מו ˙ וכניו ˙ ˙ ‰„י‚יטלי ˙ ו ˘ חום ‰נ‚י ˙ ‰ ב ˆ ומר ˙ ר ˜ , חו ˙ ירו ˘‰ ˙ ו ˘ נ‚י ˙ י ˘ מור* ˙ ו‚ניטיבי ˜‰ ו
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=