שנתון מספר 40 - isaac 2025

29 ר‡ל ˘ - י ˜ ון ‡ייז ˙ נ ˘ 2025 ˜ פ‰ ‰ם חל ˘‰ חומי ˙ ˙˘ ‰ערכ‰ וטיפול בחמ ווים ˜ ‰ן על פי ˙ ור ˘˜˙‰ לינ‡י ˜ ˙„ ‡ינט‚רלי מעבו (ASHA) ‡י ˜ ‰‡מרי ˙ ור ˘˜˙‰ לינ‡י ˜ ל ‡ר‚ון ˘ מנחים לינ‡י ˜ ˙ ר ˘ ‰לימו„ים ל‰כ ˙ וכני ˙ ‰ וו ˙ ו‰ן על פי מ ני ˘ ‡לו ‚ם מעו‚נים ב ˙ רונו ˜ ר‡ל. ע ˘ בי ˙ ור ˘˜˙‰ ר‡ל: ˘ בי ˙ ור ˘˜˙‰ לינ‡י ˜ ˙„ ל ‡‚ו ˘ ‰„ ‰עמ ˙ ניירו ב‰ערכ‰ ו‡בחון ˙ רונו ˜ ‡ "ע ˘ נייר ‰עמ„‰ בנו .1 "˙ ור ˘˜˙‰ ˙ לינ‡י ˜ רב יל„ים על י„י ˜ פ‰ ב ˘ ˙ ל יכולו ˘ פ‰ ‰ם ˘‰ חומי ˙ ‰ערכ‰ וטיפול ב ˘ ˘ (, מ„‚י 2025) ˙ לינ‡יו ˜ ל ˘ ˙ ערבו ˙‰‰ ‰ליך ˙ י נפר„ מ ˙ בל ˜ "חל י ˙ מ‰ו ˜ ונים... מ‰ווים חל ˘ ב‰יבטים ˙ ור ˘˜˙ וך ˙ ו„י ‰יל„/‰ ב ˜ פ ˙ על ˙ ‰‡ינט‚רטיבי ˙ כלו ˙ מ‰‰ס ‰ליך טיפולי ˙ ˙ לבנו ˙ לינ‡י ˜ רים ל ˘ ‰סביב‰, מ‡פ ˙ חינוכיו ˙ ל‚בי מס‚רו ˙ ורמים ל‰חלטו ˙ , מיטבי ˙ ‡מ ˙ ומו ˙˜ מ„וי ˙ ערבו ˙‰ ן ˙ ומבטיחים מ ˙ וטיפוליו ‰חיים". ˙ ו„ וב‡יכו ˜ פ ˙ יפור ב ˘ בי‡ ל ˙˘ ל ˘ ם ˙ י„ם ו‡חריו ˜ פ ˙" ‡˘ נייר עמ„‰ בנו .2 ל ˘ ‰ יב ˙ רי‡‰ וכ ˜ ˙ ר ליכולו ˘‡ ב ˙ ור ˘˜˙‰ לינ‡י ˜ ל ‰י„ע ˘ ˙ יבו ˘ ‰ח ˙‡ ˘ ( מ„‚י 2007) " ב‚רים ˙ יל„ים ומ פ‰ ˘‰ חומי ˙ ב ˙ ור ˘˜˙‰ לינ‡י ˜ ל ˘ ‰ ר ˘ ו‰‰כ ל ˘ ‰ יב ˙ רי‡‰ ו‰כ ˜‰ ˙ חו ˙ פ ˙‰ ב ˙ ערבו ˙‰ מיכ‰ ו ˙ ל פ‰ ‰„בור‰ ˘‰˘ ˘ ב‚רים. נייר ‰עמ„‰ מ„‚י ˙ יל„ים ומ ביני‰ן ˙ יימו ˜ ‰מ ˙ יו ˙ פ ˘ ˙ י מערכו ˙˘ וב‰ ‰ן ˙ ו‰כ וף פעול‰ בין ˙ י ˘ רב‰ ל ˙ יבו ˘ ח ˘ רי ‚ומלין. ‡י לכך י ˘˜ ‰ן ˙ יו ˙ פ ˘ ˙ מטרו ˙ ביע ˜ למורים ב ˙ ור ˘˜˙‰ לינ‡י ˜ .3 וב‰ ˙ פ‰ ‰„בור‰ ו‰ן ל‚בי ‰כ ˘‰ ל‚בי ˙ ביע ˜ „, ‡ם כן, ב‡ים לי„י ביטוי ‰ערכ‰ וטיפול ו ˆ כי ים ˜ ו ˜ למי„ים ‰ז ˙ רב ˜ ונים ב ˘‰ ‰ פ ˘‰ חומי ˙ ב ˙ מטרו ˙ ור ˘˜˙ ב ˘ ימו ˘ ול ˙ י ˙ מעו ˘ מ ˙ י ˙ ור ˘˜˙ ‰ מיכ ˙ ל ?˙ וחליפי ˙ ומכ ˙ ל ˘ ˙ ‰עמ„ו ˙‡ ‰ במ‡מר ˙ ‡ר ˙ ( מ 2025) סבל„י ‰רוסי ים ˘ ר‡ל ‰עוב„ים עם ‡נ ˘ בי ˙ ור ˘˜˙ לינ‡י ˜ ˙˘ בחמ ˙ ערבו ˙‰‰ "ח ל‚בי ‰‡בחון ו ˙˙ ים ב ˘ מ ˙˘ ‰מ לינ‡י ˜ 167 פו ˙˙˘‰ ר ˜ ונים. בס ˘‰ ‰ פ ˘‰ חומי ˙ ‰ערכ‰ ˘ ‰סכימו ˙ ור ˘˜˙‰ לינ‡י ˜ . רוב ˙ ור ˘˜˙ ים ˘ ל‡נ ˙ ובו ˘ פ‰ ח ˘‰ חומי ˙ ˙˘ בחמ ˙ ערבו ˙‰ ו ם. ˙ „ם ‡ו ˜˙ ˙‡ כז ˙ ערבו ˙‰ "ח וכי ˙˙ ים ב ˘ מ ˙˘ ‰מ חומי ˙ ב ˙ ובו ˘˙‰ ˙ כיחו ˘ ב ˙ ונו ˘ ‰‡ˆ נמ ˙‡ ז ˙ לעומ ענו כי ‰ם ˙ ור ˘˜˙‰ לינ‡י ˜ ונים. רוב ˘‰ ‰ פ ˘‰ ‰˜ חומי ‰סמנטי ˙ עים ‰ערכ‰ ומטפלים ב ˆ מב ˙ "ח. לעומ ˙˙ ים ב ˘ מ ˙˘ ים ‰מ ˘ ל ‡נ ˆ‡ ‰˜ ו‰פר‚מטי עים ˆ ‰ם מב ˘ „יווחו ˙ ור ˘˜˙‰ לינ‡י ˜ ˙ פחו ˙‡ ז ˙ חביר. ‰כי פחו ˙‰ חום ˙ ב ˙ ערבים טיפולי ˙ ‰ערכ‰ ומ חומי ˙ ב ˙ ערבו ˙‰ „יווחו על ‰ערכ‰ ו ˙ ור ˘˜˙ לינ‡י ˜ (Savaldi-Harussi, 2025) (3 ‰מורפולו‚י‰ ו‰פונולו‚י‰ )‡יור לינ‡י ˜ רב ˜ ב ˙ ‰חיוביו ˙ וב ˘˙‰ ‡חוזי ˙‡ ‡ר ˙ : ‚רף ‰מ 3 ‡יור בכל ‡ח„ ˙ ערבו ˙‰ ‰ערכ‰ ו ˙ ו ˘ ‰ן עו ˘ ˙ „ירו ˙‰ ל‚בי ˙ ור ˘˜˙ "ח ˙˙ ים ב ˘ מ ˙˘ ים ‰מ ˘ רב ‡נ ˜ פ‰ ב ˘‰ חומי ˙ מ (Savaldi-Harussi, 2025) ˙˘ בחמ ˙ ערבו ˙‰‰ ˙ כיחו ˘ ‰‰ב„לים ב ˙‡ כ„י ל‰בין ים ˘ מ ˙˘ ים ‰מ ˘ רב ‡נ ˜ ונים ב ˘‰ ‰ פ ˘‰ חומי ˙ בכל ‡ח„ ˙ ערבו ˙‰‰ ˙ ר‰ מטרו ˆ˜ ו‡רו ב ˙ "ח, י ˙˙ ב :(Savaldi Harussi, 2025) "ח ˙˙ ר ל ˘˜‰ פ‰ וב ˘‰ חומי ˙ מ מיר‰ על ˘ ,˙ ורו ˙ מיר‰ על ˘ - ‰˜ פר‚מטי • ,‰˘˜ )ב ˙ יו ˙ ור ˘˜˙ ˙ מ‚וון כוונו ˙ יח‰, ‰בע ˘‰ ‡˘ נו ‡ם ˙ "ח ב‡ופן מו ˙˙ ˙ במערכ ˘ ימו ˘ :‰ ‰ער‰(. מטר ונים. ˘ יים ˙ ו„ים חבר ˜ פ ˙ ל ון. מטר‰: ˜ סי ˜ ר מילים, ל ˆ‡ - ‰˜ סמנטי • י ˘ ר מילים ‡י ˆ ליב‰ ו‡ו ˙ י „יבור, מילו ˜ במ‚וון חל ˘ ימו ˘ פ‰. ˘‰ „ ו‚ם בלימו ˙ ו„י ˜ פ ˙ ˙ ור ˘˜˙ מוך ב ˙ כ„י ל חביריים, ˙ במבנים ˘ ימו ˘ - חביר ˙ • מספר ˙ ונ‰ מבחינ ˘ ˙ מורכבו ˙ פטים, ברמ ˘ מבעים/מ . מטר‰: ˙ במיליו ˘ ימו ˘ ‰מילים, ס„ר ‰מילים ו ירופים ˆ ˙ מבע עם סמל ‡ח„ ל‰בע ˙ מ‰בע ˙ „מו ˜˙‰ מיר‰ על ס„ר ˘ פטים ו ˘ מ ˙ עם מספר סמלים, בניי ין. ˜˙ מילים ˙ מו ˘ ם ו ˆ ע ˙ מו ˘ ל ˘ ˙ - ‰טיומורפולו‚י‰ • פעלים לפי זמן, מין, ‚וף, ˙ ו‡ר לפי מין, מספר, ‰טיו ˙ ל מילים - ˘ ˙ נכון ב‰טיו ˘ ימו ˘ :‰ מספר. מטר י„. ˙ ב‰, יחי„-רבים, עבר-‰וו‰-ע ˜ זכר-נ .‰˜ לילים, ‰בנ‰ ו‰פ ˆ‰ ˙ פיס ˙ - פונולו‚י‰ • ,˙ מיכ‰ ב‡וריינו ˙ כ ˙ פונולו‚י ˙ וח מו„עו ˙ מטר‰: פי .˙ ורבו ˜ , מילים מ ˙ וליו ˜ ˙ ו ˜ מיכ‰ ב‰פ ˙

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=