91 ר‡ל ˘ - י ˜ ון ‡ייז ˙ נ ˘ 2025 ˙ "חי ˙˙ מ„ברים ילים ˙˘ ˙˘ – ר ˙ ור ˘˜˙ י ספר ו‚ני ˙ , ב ˘ ‡יל‰ „ויט י ˘ ו ˜ ח‰ כמענ‰ ל ˙ " פו ˙ "חי ˙˙ "מ„ברים ˙ וכני ˙‰ רב יל„ים על ˜ "ח ב ˙˙ ˙ מערכו ˙ ך ב‰טמע ˘ מ ˙ ‰מ ף ‰‡וטיזם. ˆ ר ˙‚˘‰ ‰יל„ וב ˙ „ו ב‰„רכ ˜ מ ˙‰ ˙ יו ˙ ‰מסור ˙ ו ˘ ‰‚י ‡ כי ˆ , ‡ולם נמ ˙ ו ˘ ו„רי ˙ ‡לו ˘ ˙ עו ˆ ‚וב‰ ממנו ב‡מ ˙ ˙ מו ˆ מ ˆ ל ‰יל„, מ ˘ ‰ ליט ˘‰ ˙˘ חו ˙ ˙‡ ˙ ‰ן מ‚בילו ר ˜ בעי ˙ "ח נחווי ˙˙‰˘ לכך ˙ ומובילו ˙ ור ˘˜˙ ˙ יוזמו י. ˙ ‡מי ˙ ור ˘˜˙ עי ˆ ככלי לימו„י ול‡ כ‡מ ינוי פר„י‚מ‰: ˘ ‰ יע ˆ "ח" מ ˙˙ "מ„ברים ˙ וכני ˙‰ ובמבו‚רים ˙ וו ˆ ב ˙ „ו ˜ מ ˙‰ ביל„ ל ˙ „ו ˜ מ ˙‰ ‰מעבר מ ו. ˙ ‰סובבים ‡ו "ח, ˙˙ ים ‰פעילים ב ˘ מ ˙˘ ו‰‰ורים ‰ם ‰מ ˙ וו ˆ‰ ‰ מ‰יל„. כך ‰יל„ ˘ לוי ב„רי ˙ י ˙ ב‡ופן טבעי, יום יומי ובל פ‰ ˘" ‡ "ח ‰י ˙˙˘ ‰ נטי, מ‚ל ˙ י ‡ו ˙ ור ˘˜˙ חוו‰ מו„ל ו. ˙ ונו וביוזמ ˆ ב‰ מר ˘ מ ˙˘‰ חיל ל ˙ חי‰", ומ ˙ וכני ˙ מרכזיים ב ˙ רונו ˜ ע ˜ "ח כחל ˙˙ ים ב ˘ מ ˙˘ בי – ‰מבו‚רים מ ˜ מו„לינ‚ ע יח. ˘‰ טבעי מ יעים ˆ , מ ˘ ום לבחון ‡ו ל„רו ˜ – במ ˙ ‡לו ˘ יח נטול ˘ .˙ ‡רים עוב„ו ˙ ומ ˙ בו ˘ פים מח ˙˘ , מ ˙ עו ˆ‰ ‚ר ˙‡‰ ˙ ל ‰מבו‚ר – ‰בנ ˘ ‰ לח ˆ‰ ב ˙ „ו ˜ מ ˙‰ ˙ וו ˆ מיכ‰ ב ˙ יים ל ˘ כלים מע ˙ יר ˆ מ„‰ וי ˙‰ ב ˘ וב‰ורים. ˙ וכני ˙‰ ˙ ‡ו ˆ ו ˙ "ח ˙˙ ל יל„ים ב ˘ יזום ˘ ימו ˘ עליי‰ ב ל ‰יל„ים ˘ י ˘ ליט‰ ו‰ביטוי ‰‡י ˘‰ ˙˘ חו ˙ יפור ב ˘ ים ˙ וו ˆ „ ‰ורים ו ˆ וף פעול‰ מו‚בר מ ˙ י ˘ ל ˆ‡ ˙ ור ˘˜˙‰ ˙ ר ב‰בנ ˙ ‰ רחב יו ˘ ינוי ‚י ˘ ר‡‰ ל ˘‰ ˙ נוירולו‚י ˙ ונו ˘ יל„ים עם ˙ נ ˙ ני ˘ ˙ ומי ˘ ויי ˙ ני ˘„ ‰ ח ˘ י‚‰ ‚י ˆ מ ˙ וכני ˙‰ , ומ‰וו‰ בסיס ˙ וטיפוליו ˙ חינוכיו ˙ ל‰טמע‰ במס‚רו ים ו‰ורים ‰מעוניינים ˙ וו ˆ וליווי ˙ רו ˘ , ‰כ ˙ ‡ו ˆ ל‰ר ל ‰יל„ים. ˘ ˙ ור ˘˜˙‰ ˙ יכולו ˙‡ ל‰רחיב כשאנחנו מדברים תתחי“ת – הילדים מתחילים לתקשר בס“ד על היוזמת מפתחת התוכנית "מדברים תת"חית" | אילה דויטש שתילים,מובילת תקשוב וטכנולוגיה ברשת ויזוקלבעלת המותג ad@shtilim.org | 052.715.9876 חברה | רווחה | רשת חינוך · 053.413.7107 השיטה הטיפולית הרווחת דורשת מהילד להצביע, לבחור או "להגיד מה הוא רוצה". אבל כשהשיח מתבסס על שאלות ובקשות – התוצאה: חוויית תקשורת מצומצמת, תובענית ולעיתים מתסכלת.התת"ח נתפס כתירגול, לא כתקשורת. מדברים תתחי“ת שפותחה בתוך מסגרות שתילים, המטרה בתוכנית היא שהצוותים ישתמשו בתת"ח באופן שגרתי, אותנטי, ולאורך זמן. זה לא תמיד קל: זה דורש תרגול, התארגנות, ולעיתים גם שינוי של הרגלים. לכן, התוכנית מציעה כלים פשוטים, תמיכה וחשיבה מעשית שעוזרים להתמיד ולהיות עקביים – גם ביום עמוס, גם ברגעים וגם בלי קלינאית תקשורת ליד.רגשיים, זו תוכנית פרקטית, שנולדה מהשטח, כדי לעזור לצוותים באמת לדבר תתח“ית ביום יום. ASD המטפלים בילדי מדברים תתחי“ת הוטמעה בגני תקשורת ובבתי ספר לחינוך מיוחד ברשת שתילים– והובילה לתוצאות מפתיעות: התוכנית מדברים תתחי“ת התוכנית מורכבת מ- ASD שיחת השראה מקדימה העוסקת ב: עזרים חזותיים, מודלינג ושאלות אצל ילדי מטרות ממוקדות ומדויקות לאימון בלי לדרוש, בלי לבחון, ובלי לשאול שאלות + כשאנחנו משתמשים בתת"ח בעצמינו ביומיום ילדים שחשופים שנים לתת"ח אינם יוזמים שימוש בסמלים ומעדיפים התנהגות לא תקשורתית לפני ילדים יוזמים שימוש בתת"ח להבעת צרכים, רצונות ושיתוף בחוויות אחרי תקשורת פסיבית, מצומצמת וחד כיוונית לפני תקשורת הדדית, יוזמתית ועשירה אחרי צוותים מתוסכלים, שאינם מצליחים להתמיד בשימוש בתת"ח לפני צוותים מאושרים, מתמידים בתת"ח ונהנים! אחרי שינוי גישה עמוק שמוביל לפריצת דרך בשימוש בתת"ח אצל ילדים על הספקטרום האוטיסטי הילד לומד שזה אמצעי להעברת מסר. וכשהוא מבין את זה – הוא מתחיל להשתמש בו מיוזמתו.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=