אייזק ישראל

מידעון תת"ח- תקשורת תומכת חליפית

המידעון הסתווי שלנו יוצא לדרך במקביל לישיבה בסוכה ויעסוק בתכנים מכנס אייזק האחרון שהיה מגוון להפליא. היום הראשון התאפיין בסדנאות שאפשרו למשתתפים לבחור סדנא ייחודית על פי צרכיהם והתעניינותם. הסדנאות אפשרו למידה ברמות השונות- מהיכרות בסיסית עם התת"ח ועד אבחון דינמי ושימושים מורכבים במערכות הטכנולוגיות הקיימות. היום השני נערך בסימן שותפים לתקשורת ובו שמענו והתרגשנו משיתופים וחוויות של משתמשי תת"ח, משפחות ומטפלים מהתחום וכן מחידושים אקדמיים בארץ ובעולם. ברכות לשנה טובה ומועדים לשימחה.

מידעון מספר 12, ספטמבר 2015

הספור שלנו- תמר ורות כהן

תמר שלנו נולדה לפני עשר שנים באופקים שבדרום הארץ ואובחנה בגיל צעיר עם תסמונת רט. היא איחרה לדבר ועל כן ניסינו והשתמשנו בכל טכנולוגיה תומכת: מפלטים קוליים ראשוניים ועד מחשב תקשורת עם מערכת מיקוד מבט.
כבר כשהייתה קטנה שמנו לב שהיא מבינה הכל ואוהבת להיות במקומות תוססים. לכן, החלטנו לשלב אותה במסגרת חינוך רגילה. סבתא הדסה שמלווה את תמר, מסבירה לחברות שתמר מבינה אך מתקשה לדבר באופן רגיל ולכן היא מסתייעת בסמלים ובמחשב. במפגשים תמר מקשיבה ובוחרת בתשובה מתוך כמה תשובות. היא נבחנת ועושה מאמץ להצליח גם בשאלונים כשהסייעת מסמנת את בחירותיה. גם היא כחברותיה אוספת מדבקות ונהנית להיות חלק מהחבורה ולהחליף מדבקות עם הבנות.
האפשרות להתבטא מעניקה לתמר אפשרות להיות מעורבת, לבקש, להודות ולהראות לסביבה את רצונותיה ותחושותיה.

יום אחים בבית ספר ונצואלה-קלישר
רויטל ברקאי ודן קופר

בבית ספר ונצואלה-קלישר אשר בתל אביב, אנו מקיימים תכנית ייחודית מזה מספר שנים – יום אחים. ביום זה, שמתקיים מידי חג חנוכה, מוזמנים תלמידי בית הספר ליום חווייתי יחד עם אחיהם. האחים נחשפים לפעילויות יומיומיות המתקיימות בבית הספר ונפגשים אף עם צוות התרפיה לשיח קבוצתי.
השנה, התקיים יום האחים בסימן תקשורת תומכת וחליפית (תת"ח) ובו לימדנו את האחים להשתמש בלוחות תקשורת, להקליט במכשירי התקשורת הקוליים ולשחק במשחקים תקשורתיים שונים, משחקים בהם אפשר לשחק גם בבית.
למשפחה תפקיד חשוב בהצלחת השימוש בתת"ח, ולכן היה חשוב לנו להקנות מיומנויות תקשורת לאחים, מיומנויות שישרתו אותם בעתיד בתמיכה תקשורתית בתלמידים שלנו, אחיהם.

 עמותת מילבת- מעניקים איכות לחיים

עמותת מילבת מסייעת מזה 33 שנה לילדים, מבוגרים וקשישים עם מגבלה לתפקד בעצמאות מרבית באמצעות סביבה טכנולוגית מותאמת.
צוות פרה-רפואי רב מקצועי וביניהם קלינאית תקשורת, מעניק ייעוץ אישי לבחירת האביזר המתאים, אפשרות להתנסות, ומידע היכן ניתן להשיגו. כאשר לא קיים אביזר מתאים בשוק המסחרי, מתנדבי העמותה (מאות מומחים מתחומי הטכנולוגיה והעיצוב) מפתחים בהתנדבות בהתאמה אישית פתרונות ייחודיים: אביזרים המסייעים לאנשים עם פגיעות בידיים ובאצבעות להקליד במחשב ולהפעיל טאבלט וסמרטפון, מגן מקלדת "עופר" המסייע להשתמש ב "קול עברי" ועוד.
לשיתוף במידע מילבת הקימה את אתר המידע "עזרים" www.azarim.org.il על 17,500 אביזרי עזר ומקיימת מפגשי הדרכה והדגמה ברחבי הארץ.
למידע נוסף ניתן לפנות לחוה שלר, chavas@milbat.org.il

והזוכה במקום הראשון….

תחרות סירטוני תת"ח של עמותת אייזק ישראל

 ארגון "אייזק ישראל" מקיים מדי שנתיים תחרות סרטונים נושאת פרסים שמטרתה להציג אדם המשתמש בתת"ח, או פעילות הכוללת שימוש בתת"ח.

בתחרות השנה זכה במקום הראשון הסרט "כוחה של הטכנולוגיה ועוצמתו של הקשר" של רוית שחר להב ממרכז 'אומר' ומשפחת פאלק. הסרט מתאר את אלעזר, משתמש תת"ח מיוחד במינו, משפחתו ומטפליו. הסרט מדגיש את כוחו של קשר וכוחה של תקשורת בלתי אמצעית, עמוסה במוטיבציה, תשומת לב, הכרות והמון המון אהבה.
לצפיה בסרטון "כוחה של הטכנולוגיה ועוצמתו של הקשר"

במקום השני זכה סרטן של קלינאיות "ונצואלה-קלישר"- "מת"ק של יום מפרך", המתאר בצורה הומוריסטית את מגוון השימושים במכשירי תקשורת בבית הספר.
לצפיה בסרטון "מת"ק של יום מפרך"

במקום השלישי זכה סרטה של דרורה הייק מבית ספק אופק בחיפה– "לגעת בנפש, לגעת בחשיבה". המציג שימוש בסמלים מעבר לצרכי יום יום בסיסיים. בסרט מוצגת יכולת שיחה ויכולת רכישת מילים ומושגים ממשלב גבוה, שלא הייתה מתאפשרת אילמלא השימוש בתת"ח.
לצפיה בסרטון "לגעת בנפש, לגעת בחשיבה"

עורכת המידעון ניבה איסן דוא"ל aacisrael.news@gmail.com

הינכם מוזמנים ליום עיון בנושא: תקשורת תומכת בבית הספר – מה קורה? מי קורא? שיערך הפעם בדרום- במכללת קיי, בבאר שבע, ביום שישי – 9/10/2015.

הזדמנות מיוחדת ללמידת עמיתים בנושא תת"ח, לקלינאי תקשורת. המפגשים יערכו 4 פעמים בחודשים נובמבר 2015- פברואר 2016, בבית איזי שפירא, רעננה.